مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۴۰۱، شماره ۴۰، صفحات ۹-۳۸

عنوان فارسی بررسی بازدارندگی قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در پیشگیری ازتصادفات
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: با بررسی آمارهای رسمی اعلام شده، کاهش­ تعداد کشته ­های حوادث رانندگی در سال های 1390 تا1390، نشان از بازدارندگی قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در کاهش حوادث ترافیکی کشور داشته ولی از سال 1396 به­ بعد شاهد افزایش تعداد مجروحین و متوفیان حوادث رانندگی هستیم. بررسی­ های علمی انجام شده در سال ­های اخیر پیرامون علل افزایش حوادث ترافیکی نشان می ­دهد که یکی از عوامل افزایش تصادفات رانندگی کاهش بازدارندگی قانون مذکور بوده است. لذا هدف­ این پژوهش، بررسی بازدارندگی قانون رسیدگی به­ تخلفات رانندگی در پیشگیری از تصادفات است.
روش: این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، آمیخته از نوع تشریحی بود. جامعه آماری، بخش ­کیفی خبرگان پلیس­ راهور و بخش­ کمّی مدیران مناطق 28 گانه راهور تهران­ بزرگ به تعداد 112 نفر می ­باشند. نمونه ­گیری در بخش کیفی به روش هدفمند و در بخش­ کمّی به روش طبقه ­ای بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ های گردآوری شده­ در بخش کیفی (مصاحبه) از روش تحلیل تم با استفاده از نرم افزار MAXQDA و در بخش ­کمّی از تحلیل عاملی تأییدی و برای اعتبارسنجی مدل حاصل از بخش کیفی به روش مدل­ یابی ­معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار LISREL8.5 انجام شد.
یافته­ها: یافته­ های بخش کیفی، بازدارندگی­ های قانونی، اجرایی و سیاست­ گذاری مشخص گردید که در بخش کمّی نیز مورد تأیید قرارگرفت. مهم­ترین چالش ­ها شامل خلأهای قانونی، نیاز به به­ روزرسانی و عدم وجود ضمانت اجرا در برخی از مواد قانون، نبود سازمان راهبر، ضعف در اجرای قانون و نبود مدل مفهومی پیشگیری از تصادفات بودند.
نتیجه­ گیری: نتایج حاصل از پژوهش نشان می ­دهد که قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی بازدارندگی لازم را در پیشگیری از تصادفات نداشته و لازم است بازنگری در قانون مذکور انجام شود تا با نگاه راهبردی و مدیریت واحد بتوان زمینه را برای پیشگیری از تصادفات، محقق کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، سازمان راهبر، بازنگری در قانون، پیشگیری از تصادفات، ارتقای انضباط ترافیکی،

عنوان انگلیسی Investigation of Deterrence of the Law on Handling Traffic Violations in Accident Prevention
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: According to the official statistics, the decrease in number of fatalities in traffic accidents of 2011-2016 shows the deterrence of the law handling traffic violations reducing traffic accidents in the country, but since 2017, the number of injured and dead in traffic accidents has increased. Scientific studies conducted in recent years on the causes of the increase in traffic accidents show that one of the factors in the increase in traffic accidents has been the reduction of deterrence of the law. Therefore, the purpose of this study is to investigate the deterrence law on investigating traffic violations in the prevention of accidents.
Method: This research was applied in terms of purpose and descriptive in terms of mixed method. The statistical population is the qualitative section of IRI Traffic Police experts and the quantity section of managers of the 28 districts of Tehran traffic police with a large number of 112 people. Sampling was qualitative in targeted method and stratified in the quantitative part. In order to analyze the data collected in the qualitative part (interview) of the theme analysis method using MAXQDA software and in a quantity part of the confirmatory factor analysis and to validate the model obtained from the qualitative part by modeling, structural equation was done using LISREL8.5 software.
Findings: The findings of the qualitative section, legal, executive and policy constraints were identified, which were also confirmed in the quantitative section. The most important challenges included legal loopholes, the need for updates and the lack of enforcement guarantees in some articles of the law, the lack of a governing body, weaknesses in law enforcement, and the lack of a conceptual model for accident prevention.
Results: The results of the study show that the law on the investigation of traffic violations does not have the necessary deterrence in the prevention of accidents and it is necessary to review the law to achieve a strategic perspective and management to prevent accidents.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی, سازمان راهبر, بازنگری در قانون, پیشگیری از تصادفات, ارتقای انضباط ترافیکی

نویسندگان مقاله اسماعیل احسان پور |
دانشجوی دکتری مدیریت ایمنی ترافیک ،دانشگاه علوم انتظامی امین،تهران،ایران

مجید حق شناس |
دانشجوی دکتری مدیریت ایمنی ترافیک ،دانشگاه علوم انتظامی امین ،تهران،ایران


نشانی اینترنتی http://talar.jrl.police.ir/article_98973_0340210fdfb7a683b49d22e00bababa2.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات