|
مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۴۰۱، شماره ۴۱، صفحات ۱۶۷-۲۰۶
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی آموزش خودشفقتی ذهنآگاهانه بر رفتار رانندگی پرخطر |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: رفتار رانندگی پرخطر یکی از مهمترین علل حوادث و سوانح رانندگی و به دنبال آن مرگ و ناتوانی در افراد است. جهت پیشگیری و کاهش این صدمات، از روشهای مختلفی استفاده شده است که یکی از آنها مداخلههای روان شناختی است. بدین ترتیب پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش خودشفقتی ذهنآگاهانه بر رفتار رانندگی پرخطر انجام شده است. روش: این تحقیق از نوع پژوهش های نیمه آزمایشی و طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه است. جامعه آماری، شامل کلیه رانندگان دارای 30 امتیاز منفی در سه ماهه اول سال 1400 در شهر تهران بودند که از این تعداد، 30 نفر به روش نمونهگیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (15 نفر) تقسیم شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه رفتار رانندگی منچستر (1990) بود. کلیه شرکتکنندگان، در هر دو گروه، قبل و پس از مداخله و 3 ماه بعد در مرحله پیگیری به آن پاسخ دادند. آموزش خودشفقتی ذهنآگاهانه طی 8 جلسه (هفتگی(، هر جلسه 60 دقیقه برای گروه آزمایش ارائه شد و گروه گواه، هیچ مداخله ای دریافت نکرد. یافتهها: یافتههای این تحقیق نشان داد که آموزش خودشفقتی ذهنآگاهانه بر رفتار رانندگی پرخطر مؤثر بوده و باعث کاهش آن شده است. همچنین بین گروههای آزمایش و گواه در خردهمقیاسهای رفتار رانندگی پرخطر ( لغزشها، تخلفات عمدی، اشتباهات، تخلفات غیرعمدی) تفاوت معناداری وجود داشت. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که آموزش خودشفقتی ذهنآگاهانه در کاهش رفتار رانندگی پرخطر مؤثر است، میتوان از این آموزش به شکل اختصاصی برای رانندگان پرخطر استفاده کرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
رفتار رانندگی،
رانندگی پرخطر،
تنظیم هیجان،
ذهنآگاهی،
خودشفقتی ذهن آگاهانه، |
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of Mindful Self-compassion Training on Aggressive Driving Behavior |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: Aggressive driving behavior is one of the most important causes of accidents, followed by death and disability in people. In order to prevent and reduce these injuries, various methods have been used, one of which is psychological interventions. In this regard, the present study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of mindful self-compassion training on risky driving behavior. Method: This research is a semi-experimental research and a pre-test post-test design with a control group. The statistical population included all drivers with the negative score of 30 in the first season of 2011 in Tehran, of which 30 people were selected as a sample by purposeful sampling and were randomly divided into two experimental and control groups (15 people). The research instrument was the Manchester Driving Behavior Questionnaire (1990). All participants, in both groups, answered it before and after the intervention and 3 months later in the follow-up phase. Mindful self-compassion training was provided to the experimental group during 8 sessions (weekly), each session lasting 60 minutes, and the control group did not receive any intervention. The data was statistically analyzed using SPSS 26 and repeated measures analysis of variance test. Findings: The results showed that mindful self-compassion training was effective on risky driving behavior and reduced it. Also, there was a significant difference (p<0.005) between the test and control groups in the subscales of risky driving behavior (slips, intentional violations, mistakes, unintentional violations). Results: Based on the results obtained in this research and considering that mindful self-compassion training is effective in reducing aggressive driving behavior, this training can be used specifically for high-risk drivers. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
رفتار رانندگی,
رانندگی پرخطر,
تنظیم هیجان,
ذهنآگاهی,
خودشفقتی ذهن آگاهانه |
|
نویسندگان مقاله |
آرزو عظیم زاده | کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه پیام نور قزوین،قزوین،ایران
مژگان حیاتی | استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور قزوین،قزوین،ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://talar.jrl.police.ir/article_99838_745bededd5093c4f79988063e6f103e5.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|