این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۴۰۱، شماره ۴۱، صفحات ۹-۴۲

عنوان فارسی محاسبه سرعت در تصادفات رانندگی با استفاده از پردازش تصویر
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: محاسبه سرعت در تصادفات، بخش مهمی از بازسازی صحنه تصادف را تشکیل می‌دهد. در دو دهه اخیر طراحی سیستم ترمز خودروها تغییر یافته و اکثر خودروها مجهز به سیستم ضد قفل (ABS)شده‌اند. با این اوصاف عملکرد ترمز وسایل نقلیه به طرز چشمگیری ارتقا پیدا کرده و این امر باعث شده است که کارشناسان رسیدگی کننده به تصادف نتوانند سرعت این خودروها را در هنگام تصادف محاسبه نمایند؛ زیرا در چنین خودروهایی اثر ترمز در سطح جاده ناپایدار است و مدت زمان طولانی باقی نمی‌ماند. هدف این مقاله استفاده از پردازش تصاویر به دست آمده از فیلم­ های ویدئویی برای محاسبه سرعت خودروهای درگیر در تصادف است.
روش: در این تحقیق برای حل مسئله تعیین سرعت وسایل نقلیه مجهز به (ABS) در تصادفات رانندگی، از پردازش تصاویردوربین­های نظارتی شهرداری یا هر دوربین نصب شده در سطح شهر، با توجه به مکان و زاویه استقرار آن­ها و یک روش هموگرافیک استفاده شده است. این روش با استفاده از فیلم‌ یک تصادف رانندگی و تبدیل آن به چندین فریم،  مستقیماً سرعت وسیله نقلیه را بدون توجه به ابعاد وسیله نقلیه تعیین می‌کند.
یافته‌ها: یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که حداکثر خطای نسبی بین سرعت محاسبه شده و سرعت واقعی کمتر از 4 درصد است.
نتیجه‌گیری: روش پیشنهادی به طور مؤثری بر کاستی­ های روش­های رایج محاسبه سرعت غلبه نموده است. همچنین این روش از سایر روش ­های پردازش تصویر، نظیر مدل میخ-سوراخ (Pine-Hole) و یا تبدیل­ های تصویری دارای محاسبات ساده‌تری بوده و به اطلاعات و اندازه‌ گیری ­های کمتری در سطح زمین نیاز دارد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سرعت، تصادف، پردازش تصویر، روش هموگرافیک،

عنوان انگلیسی Calculation of Speed in Car Accidents with the Image Processing Method
چکیده انگلیسی مقاله   Background and Aim: Calculating the speed of accidents is an important part of the collision scene. In the last two decades the design of the car brake system has changed and most cars are equipped with ABS anti-lock system. However, the braking function of the vehicles can be found in a significant way, and this causes the cars to crash when they collide with them. As in such cars, the effect of braking on the road surface is unstable and does not last long. The purpose of this article is to use the processing of images obtained from video footage to calculate the speed of vehicles involved in an accident.
Method: In this research, to solve the problem of determining the speed of vehicles equipped with (ABS) in traffic accidents, the processing of images from municipal surveillance cameras or any project cameras in the city, according to their location and angle, and a homographic method has been used. This method directly determines the speed of the vehicle by using the video of a car accident and converting it into several frames, regardless of the dimensions of the vehicle.
Findings: The research findings show that the relative error between the calculated speed and the actual speed is less than 4%.
Results: The proposed method generally overcomes the shortcomings of conventional methods of calculating speed. Also, this method has simpler calculations than other image processing methods, such as the nail-hole model (Pine-Hole) or image conversions, and requires less information and measurements on the ground.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله سرعت, تصادف, پردازش تصویر, روش هموگرافیک

نویسندگان مقاله وحید صمدپور |
استادیار گروه مهندسی ترافیک،دانشکده راهور،دانشگاه افسری و تربیت پلیس امام حسن،تهران،ایران

فهیمه خوش آهنگ قصر |
دانشیار گروه ریاضی دانشکده علوم پایه دانشگاه ایلام،ایلام،ایران

علی اصغر ساری زاده |
استادیار گروه ریاضی دانشکده علوم پایه دانشگاه ایلام،ایلام،ایران

سید تیمور حسینی |
استادیارگروه مدیریت ترافیک دانشگاه افسری و تربیت پلیس امام حسن،تهران،ایران


نشانی اینترنتی http://talar.jrl.police.ir/article_99247_bfd03cc7961d530fc228eab5e32ffd41.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات