مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۴۰۱، شماره ۴۲، صفحات ۹-۵۲

عنوان فارسی تأثیر آموزش مهارت‌های روانی- اجتماعی بر بهزیستی عاطفی و سرمایه روان‌شناختی رانندگان اتوبوس
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: در سال‌های اخیر رانندگان اتوبوس با چالش‌های مختلفی در زمینه سلامت روان و رضایت شغلی روبه‌رو بوده‌اند که این عوامل به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بر رفتار رانندگی و دیگر آسیب‌های فردی و اجتماعی می‌تواند تأثیرگذار باشد. پژوهش حاضر با هدف شناخت تأثیر آموزش مهارت‌های روانی-اجتماعی بر بهزیستی عاطفی و سرمایه روان‌شناختی رانندگان اتوبوس انجام شد.
روش: پروژه آموزش رانندگان شرکت واحد اتوبوس‌رانی شهر تهران از سال 1390 آغازشده و در فازهای مختلف بر روی رانندگانی که متقاضی استخدام در شرکت واحد هستند اجرا می‌گردد. در یکی از این فازها این تحقیق از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون تک گروهی انجام شد و یک گروه 63 نفری از رانندگان اتوبوس شهر تهران به روش نمونه‌گیری در دسترس گزینش شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه سرمایه روان‌شناختی لوتانز و همکاران (2007) و پرسشنامه بهزیستی عاطفی مربوط به شغل ونکتیک و همکاران (2000) استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌های این مطالعه نشان داد با این برنامه آموزشی که شامل دوره‌های فشرده آموزش مدیریت خشم، مدیریت استرس، ارتباط مؤثر و رانندگی انتقام‌جویانه است، مهارت‌های روانی-اجتماعی به‌طور معناداری منجر به افزایش بهزیستی عاطفی و سرمایه روان‌شناختی رانندگان اتوبوس شده است.
نتیجه‌گیری: برای افزایش بهزیستی عاطفی و سرمایه روان‌شناختی رانندگان اتوبوس می‌توان از بسته آموزشی مهارت‌های روانی-اجتماعی به‌صورت گسترده استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش روانی-اجتماعی، بهزیستی عاطفی، سرمایه روان‌شناختی، رانندگان اتوبوس،

عنوان انگلیسی s
چکیده انگلیسی مقاله s
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آموزش روانی-اجتماعی, بهزیستی عاطفی, سرمایه روان‌شناختی, رانندگان اتوبوس

نویسندگان مقاله محسن شکوهی یکتا |
استاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

سوگند قاسم زاده |
استادیارگروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

فائزه شعبانعلی فمی |
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://talar.jrl.police.ir/article_100068_bb9f261e9ab11c90393f3640d14d2bf0.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات