|
مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۴۰۱، شماره ۴۲، صفحات ۹-۵۲
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر آموزش مهارتهای روانی- اجتماعی بر بهزیستی عاطفی و سرمایه روانشناختی رانندگان اتوبوس |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: در سالهای اخیر رانندگان اتوبوس با چالشهای مختلفی در زمینه سلامت روان و رضایت شغلی روبهرو بودهاند که این عوامل بهطور مستقیم و غیرمستقیم بر رفتار رانندگی و دیگر آسیبهای فردی و اجتماعی میتواند تأثیرگذار باشد. پژوهش حاضر با هدف شناخت تأثیر آموزش مهارتهای روانی-اجتماعی بر بهزیستی عاطفی و سرمایه روانشناختی رانندگان اتوبوس انجام شد. روش: پروژه آموزش رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران از سال 1390 آغازشده و در فازهای مختلف بر روی رانندگانی که متقاضی استخدام در شرکت واحد هستند اجرا میگردد. در یکی از این فازها این تحقیق از نوع شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون تک گروهی انجام شد و یک گروه 63 نفری از رانندگان اتوبوس شهر تهران به روش نمونهگیری در دسترس گزینش شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز و همکاران (2007) و پرسشنامه بهزیستی عاطفی مربوط به شغل ونکتیک و همکاران (2000) استفاده شد. یافتهها: یافتههای این مطالعه نشان داد با این برنامه آموزشی که شامل دورههای فشرده آموزش مدیریت خشم، مدیریت استرس، ارتباط مؤثر و رانندگی انتقامجویانه است، مهارتهای روانی-اجتماعی بهطور معناداری منجر به افزایش بهزیستی عاطفی و سرمایه روانشناختی رانندگان اتوبوس شده است. نتیجهگیری: برای افزایش بهزیستی عاطفی و سرمایه روانشناختی رانندگان اتوبوس میتوان از بسته آموزشی مهارتهای روانی-اجتماعی بهصورت گسترده استفاده کرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش روانی-اجتماعی،
بهزیستی عاطفی،
سرمایه روانشناختی،
رانندگان اتوبوس، |
|
عنوان انگلیسی |
s |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
s |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
آموزش روانی-اجتماعی,
بهزیستی عاطفی,
سرمایه روانشناختی,
رانندگان اتوبوس |
|
نویسندگان مقاله |
محسن شکوهی یکتا | استاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
سوگند قاسم زاده | استادیارگروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
فائزه شعبانعلی فمی | دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://talar.jrl.police.ir/article_100068_bb9f261e9ab11c90393f3640d14d2bf0.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|