مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۴۰۱، شماره ۴۳، صفحات ۱۵۱-۱۹۲

عنوان فارسی پیش‌بینی رفتارهای پرخطر در حوادث رانندگی بر اساس ویژگی‌های جمعیت‌شناختی و شخصیتی (سرشت و منش) رانندگان متخلف
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: در پیدایش تصادف‌های رانندگی چهار عامل اصلی شامل انسان، جاده‌، وسیله نقلیه و محیط تأثیرگذار هستند؛ بااین‌حال مطالعات متعدد حاکی از بیشتر بودن سهم عامل انسانی نسبت به سایر فاکتورهاست. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف پیش ­بینی رفتارهای پرخطر در تخلفات رانندگی بر اساس ویژگی‌های جمعیت‌شناختی و شخصیتی (سرشت و منش) رانندگان متخلف انجام گرفت.
روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع معادلات ساختاری در یک مطالعه مقطعی است که در جهت تعیین سهم عوامل انسانی (ویژگی‌های جمعیت‌شناختی و شخصیتی) در پیش‌بینی رفتارهای پرخطر رانندگان حادثه‌ساز شهر تهران انجام گرفت. جامعه آماری، کلیه رانندگان حادثه‌ساز 25 تا 45 سال ساکن شهر تهران بودند که 150 نفر از آن با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و وارد مطالعه شدند. بدین منظور داده‌ها پس از جمع‌آوری با پرسشنامه‌های سرشت و منش کلونینجر(1994)، و رفتار پرخطر رانندگی منچستر(1990) با استفاده از نرم‌افزارهای spss-26 و Smart PLS-3 مورد تجزیه‌ و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مجذورات جزئی (PLS) پژوهش نشان داد که تأثیر سرشت بر رفتارهای پرخطر تأیید می‌شود (05/0>p). جهت تأثیر، مثبت است و شدت رابطه برابر با 219/0 است؛ اما تأثیر منش بر رفتارهای پرخطر رد شد (05/0<p).
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های فوق، عوامل انسانی با ماهیت‌های متفاوت جسمی، روانی، ادراکی-رفتاری، شخصیتی، فرهنگی و اجتماعی موجب بروز رفتارهای پرخطر منجر به حوادث ترافیکی می‌شود. برنامه‌های آموزشی و اقدامات پیشگیرانه در بعد فردی و اجتماعی به‌منظور کاهش رفتارهای پرخطر به‌صورت ادغام‌یافته، با رویکرد چندبعدی و جامع مورد تأکید است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تخلفات رانندگی، ویژگی‌های جمعیت شناختی، ویژگی‌های شخصیتی، سرشت، منش  ،

عنوان انگلیسی Evaluation of the Role of Non-governmental Organizations in Promoting the Traffic Culture of Sari City
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Several factors are influential in traffic accidents; however studies indicate that the contribution of the human factor is greater than other factors. Therefore, the present study was conducted with the aim of predicting high-risk behaviors in traffic violations based on the demographic and personality characteristics of the offending drivers.
Method: The present study is a description of structural equations in a cross-sectional study that was conducted to determine the contribution of human factors (demographic and personality characteristics) in predicting high-risk behaviors of accident-causing drivers in Tehran. The statistical population was all accident-causing drivers aged 25 to 45 living in Tehran, of which 150 people were selected by purposeful sampling. After collecting the data, Cloninger (1994) temperament and behavior questionnaires, and Manchester (1990) risky driving behavior were analyzed using SPSS-26 and Smart PLS-3 software.
Findings: The partial least squares (PLS) structural equation modeling technique of the research showed that the influence of nature on high-risk behaviors is confirmed (p<0.05). The direction of the effect is positive and the intensity of the relationship is equal to 0.219; But the effect of temperament on risky behaviors was rejected (p<0.05).
Results: Based on the above findings, human factors with different physical, mental, perceptual-behavioral, personality, cultural and social natures cause the occurrence of high-risk behaviors leading to traffic accidents. Educational programs and preventive measures in the individual and social dimension are emphasized in order to reduce risky behaviors in an integrated manner, with a multidimensional and comprehensive approach.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تخلفات رانندگی, ویژگی‌های جمعیت شناختی, ویژگی‌های شخصیتی, سرشت, منش  

نویسندگان مقاله منا نظیفی |
دانشجوی مقطع دکتری روان‌شناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد تربت جام، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت جام، ایران

سعید تیموری |
دانشیار، گروه روانشناسی، واحد تربت جام، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت جام، ایران

مهدی نیری |
استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد تربت جام، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت جام، ایران

محمدحسین بیاضی |
استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد تربت جام، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت جام، ایران


نشانی اینترنتی http://talar.jrl.police.ir/article_100504_f33909992c0494ad417c35bbc7dc95ff.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات