|
مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۴۰۲، شماره ۴۵، صفحات ۳۹-۷۲
|
|
|
عنوان فارسی |
عوامل مؤثر بر رضایتمندی متقاضیان اخذ گواهینامه ازخدمات آموزشگاههای رانندگی پایه یکم |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: رضایتمندی، یک حالت احساسی، عاطفی و بیانگر واکنش ارباب رجوع از انتظارات تأمینشده و یا فراتر از آن پس از هر تجربه خدماتی است که از تعامل با سازمان عرضه کننده خدمات، حاصل می شود و باعث افزایش آستانه تحمل اربابرجوع برای خدمات می گردد. در چنین شرایطی، سازمان ها برای افزایش رضایت اربابرجوع، توجه ویژه ای بـه بهبود کیفیت خدمات خود دارند از این رو بررسی علمی نحوه ارائه خدمات آموزشگاه های رانندگی پایه یکم میتواند به بهبود وضعیت و رضایتمندی مردم کمک کند. مقاله حاضر با هدف تبیین عوامل مؤثر بر رضایتمندی متقاضیان اخذ گواهینامه از خدمات آموزشگاه های رانندگی پایه یکم میباشد. روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش علّی- مقایسه ای بود و جامعه آماری کلیه متقاضیان اخذ گواهینامه پایه یکم در آموزشگاه های رانندگی تهران بزرگ در شش ماهه دوم سال 1401 بود. شیوه نمونه گیری در این پژوهش تصادفی در دسترس و ابزارگردآوری داده ها، پرسشنامه استاندارد ارزیابی کیفیت خدمات سروکوال بود. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد در چهار بُعد کیفیت خدمات ارائه شده به مراجه کنندگان بابت ثبت نام و دریافت گواهینامه پایه یکم، شکاف مثبت وجود دارد؛ ضمن این که بالاترین میزان شکاف کیفیت خدمات مربوط به بُعد پاسخگویی با میانگین (9239/3) و پس از آن به ترتیب ابعاد همدلی (8918/3)، تضمین (8909/3)، اطمینان (7461/3) و کمترین میانگین شکاف منفی مربوط به بٌعد ملموسات ( 2235/1-) بود که نیازمند توجه بیشتری جهت ارتقا می باشد. نتایج: مراجعه کنندگان به آموزشگاه های رانندگی پایه یکم از کیفیت خدمات ارائه شده توسط کارکنان در چهار بٌعد، رضایت کامل داشته و خدمات ارائه شده فعلی انتظارات آنها را برآورده کرده بود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزشگاههای رانندگی پایه یکم،
خدمات صدور گواهینامه،
رضایتمندی،
مدل سروکوال،
پلیس راهنمایی و رانندگی، |
|
عنوان انگلیسی |
s |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
f |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
آموزشگاههای رانندگی پایه یکم,
خدمات صدور گواهینامه,
رضایتمندی,
مدل سروکوال,
پلیس راهنمایی و رانندگی |
|
نویسندگان مقاله |
مجید حق شناس | دانشجوی دکتری مدیریت ایمنی ترافیک، دانشکده فرماندهی و ستاد، دانشگاه افسری و تربیت پلیس امام حسن مجتبی (ع)، تهران، ایران
اسماعیل احسان پور | دانشجوی دکتری مدیریت ایمنی ترافیک، دانشکده فرماندهی و ستاد، دانشگاه افسری و تربیت پلیس امام حسن مجتبی (ع)، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://talar.jrl.police.ir/article_101574_25d870880095576c9409d099d6de038a.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|