مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۴۰۲، شماره ۴۵، صفحات ۳۹-۷۲

عنوان فارسی عوامل مؤثر بر رضایتمندی متقاضیان اخذ گواهینامه ازخدمات آموزشگاه‌های رانندگی پایه یکم
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: رضایتمندی، یک حالت احساسی، عاطفی و بیانگر واکنش ارباب­ رجوع از انتظارات تأمین‌شده و یا فراتر از آن‌ پس از هر تجربه خدماتی است که از تعامل با سازمان عرضه کننده خدمات، حاصل می­ شود و باعث افزایش آستانه تحمل ارباب­رجوع برای خدمات می­ گردد. در چنین شرایطی، سازمان­ ها برای افزایش رضایت ارباب‌رجوع، توجه ویژه ­ای بـه بهبود کیفیت خدمات خود دارند از این رو بررسی علمی نحوه­ ارائه خدمات آموزشگاه ­های رانندگی پایه یکم می‌تواند به بهبود وضعیت و رضایتمندی مردم کمک کند. مقاله حاضر با هدف تبیین عوامل مؤثر بر رضایتمندی متقاضیان اخذ گواهینامه از خدمات آموزشگاه ­های رانندگی پایه یکم می­باشد. روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش علّی- مقایسه­ ای بود و جامعه آماری کلیه متقاضیان اخذ گواهینامه پایه یکم در آموزشگاه ­های رانندگی تهران بزرگ در شش ماهه دوم سال 1401 بود. شیوه نمونه­ گیری در این پژوهش تصادفی در دسترس و ابزارگردآوری داده ­ها، پرسشنامه استاندارد ارزیابی کیفیت خدمات سروکوال بود.  یافته­ ها: یافته­ های پژوهش نشان داد در چهار بُعد کیفیت خدمات ارائه شده به مراجه ­کنندگان بابت ثبت نام و دریافت گواهینامه پایه یکم، شکاف مثبت وجود دارد؛ ضمن این که بالاترین میزان شکاف کیفیت خدمات مربوط به بُعد پاسخگویی با میانگین (9239/3) و پس از آن به ترتیب ابعاد همدلی (8918/3)، تضمین (8909/3)، اطمینان (7461/3) و کمترین میانگین شکاف منفی مربوط به بٌعد ملموسات ( 2235/1-) بود که نیازمند توجه بیشتری جهت ارتقا می­ باشد. نتایج: مراجعه­ کنندگان به آموزشگاه­ های رانندگی پایه یکم از کیفیت خدمات ارائه شده توسط کارکنان در چهار بٌعد، رضایت کامل داشته و خدمات ارائه شده فعلی انتظارات آن­ها را برآورده کرده بود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزشگاه‌های رانندگی پایه یکم، خدمات صدور گواهینامه، رضایتمندی، مدل سروکوال، پلیس راهنمایی و رانندگی،

عنوان انگلیسی s
چکیده انگلیسی مقاله f
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آموزشگاه‌های رانندگی پایه یکم, خدمات صدور گواهینامه, رضایتمندی, مدل سروکوال, پلیس راهنمایی و رانندگی

نویسندگان مقاله مجید حق شناس |
دانشجوی دکتری مدیریت ایمنی ترافیک، دانشکده فرماندهی و ستاد، دانشگاه افسری و تربیت پلیس امام حسن مجتبی (ع)، تهران، ایران

اسماعیل احسان پور |
دانشجوی دکتری مدیریت ایمنی ترافیک، دانشکده فرماندهی و ستاد، دانشگاه افسری و تربیت پلیس امام حسن مجتبی (ع)، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://talar.jrl.police.ir/article_101574_25d870880095576c9409d099d6de038a.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات