این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مطالعات مدیریت ترافیک
، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۸۹-۱۱۴
عنوان فارسی
عوامل موثر بر کاهش تخلفات و جانباختگان راکبان موتورسوار
چکیده فارسی مقاله
تخلفات رانندگی در میان موتورسیکلتسواران یکی از مسائل اصلی در بروز ترافیک بهشمار میرود. تحقیقات نشان میدهد که رانندگی ناایمن آنان نقش مهمی در حوادث رانندگی دارد.
این موضوع در شهر اصفهان وضعیت نامطلوبی داشته است که در دو سال گذشته روند کاهشی بهخود گرفته است. در این تحقیق، هدف، بررسی عوامل تاثیرگذار بر کاهش جانباختگان در شهر اصفهان است. روش تحقیق از لحاظ ماهیت و روش، توصیفی و پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی است. در این تحقیق، دو جامعه آماری تعریف شده است؛ کارکنان راهور و راکبان موتورسوار که تعداد 30 نفر از کارکنان راهور و 70 نفر از راکبان موتورسوار بهعنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. جهت تکمیل دادههای کمی، 23 نفر نیز جهت مصاحبه بهصورت پرسش سوالات باز انتخاب شدند. ابزار اصلی، پرسشنامه و از نرمافزار
Spss
برای تحلیل نتایج کمی استفاده شد. نتیجه نشان داد که تخلفات راکبان در طی دو سال گذشته، کاهش یافته است. در بین تخلفات، رتبه اول مربوط به کاهش حرکات نمایشی با میانگین 83/1 و مخدوشکردن پلاک با میانگین 85/1 در رتبه دوم است. بررسی عوامل موثر بر کاهش میزان تصادفات نشان میدهد که طرح فرهنگی- آموزشی (توقیف موتور و شرکت در دوره) با میانگین 59/4 در رتبه اول قرار دارد. بررسی نتایج نشان میدهد که اقدامات آموزشی- فرهنگی به راکبان متخلف با میانگین 52/4 بهعنوان اولین راهکار شناخته میشود. روند تخلفات با سرعت کم، کاهشی است و عوامل آموزشی بیشترین تاثیر را در کاهش تخلفات راکبان داشته است. همچنین استفاده از سرعت کم و قابل کنترل در محل حادثه با میانگین 46/4 بهعنوان مهمترین عامل تاثیرگذار در کاهش میزان جانباختگان موتورسوار مطرح است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
جانباختگان، تخلفات، راکبان موتورسوار، شهر اصفهان،
عنوان انگلیسی
Factors affecting the reduction of violations and casualties of motorcyclists in Isfahan
چکیده انگلیسی مقاله
Traffic violations among motorcyclists are one of the main issues in traffic. Research shows that their unsafe driving plays an important role in traffic accidents.This situation has been unfavorable in the city of Isfahan which has been declining over the past two years. The aim is to investigate the factors affecting the reduction of casualties in the city of Isfahan. The research method is descriptive-analytical and based on the collection of field information. In this study, 30 police personnel and 70 motorcyclists were studied. 23 people were also selected for the interview. The main tool is questionnaire and spss software was used. The results show that rockabilly violations have declined over the past two years. Among the violations, the first rank is related to the reduction of dramatic movements with an average of 1.83 and the reduction of the number plate with an average of 1.85 is in the second rank. An examination of the factors affecting the reduction of accidents shows the cultural-educational plan with an average of 4.59 is in the first place. Examination of the results shows that educational-cultural measures to offending riders with an average of 4.52 are known as the first solution. The trend of low-speed violations is declining and educational factors have had the greatest impact on reducing reactive violations. The use of low and controllable speed at the accident site with an average of 4.46 is considered as the most important factor in reducing the number of motorcyclists killed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
جانباختگان, تخلفات, راکبان موتورسوار, شهر اصفهان
نویسندگان مقاله
مرتضی شعاعی |
مدیریت راهبردی، هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی امین رئیس دفتر تحقیقات اصفهان
حمید نظری سرمازه |
جغرافیا، دانشگاه اصفهان
مهدی معصوم بیگی |
استادیار مدیریت راهبردی، دانشگاه علوم انتظامی امین ریاست پلیس پیشگیری جانا
حسین حسین زاده |
اسنادیار برنامه ریزی شهری، دانشگاه اصفهان جانشین ف ا اصفهان
نشانی اینترنتی
http://tms.jrl.police.ir/article_94470_0a515c3f8806bdd27afa733a4bef31ed.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات