|
مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۹۹-۱۲۶
|
|
|
عنوان فارسی |
تاثیر آموزشهای غیررسمی در یادگیری مفاهیم ترافیکی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی |
|
چکیده فارسی مقاله |
پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزشهای غیررسمی بر یادگیری مفاهیم حملونقل و ترافیک در دانشآموزان پایه ششم ابتدایی ناحیه 2 شهر ری در سال تحصیلی 99-98 انجام شد تا با استفاده از آموزشهای غیررسمی، زمینه ارتقای دانش ترافیکی دانشآموزان و نهادینهشدن فرهنگ ترافیک در جامعه را افزایش دهد. این پژوهش از نوع شبهآزمایشی و با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشآموزان پایه ششم ابتدایی ناحیه 2 شهر ری بود که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تصادفی، تعداد 120 نفر از دانشآموزان پایه ششم ابتدایی انتخاب و در دو گروه آزمایش (30 نفر دختر و 30 نفر پسر) و گواه (30 نفر دختر و 30 نفر پسر) قرار گرفتند. گروه آزمایش در طی یک ماه و هشت جلسه تحت برنامه مداخله قرار گرفتند. ابزار پژوهش حاضر، پرسشنامه محققساخته دارای روایی و پایایی (آلفای کرونباخ 86/0) بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی و آزمون ناپارامتریک من ویتنی و کروسکال والیس در سطح معناداری (05/0p <) استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش غیررسمی در میزان یادگیری کلی و یادگیری قوانین راهنمایی و رانندگی و یادگیری از تخلفات و مجازاتهای رانندگی تاثیر داشته و آموزش غیررسمی بین دختران و پسران تفاوت معنادار داشته و میانگین نمرهها و رتبهها در پسران بیشتر از دختران بوده است. بنابراین با استفاده از آموزشهای غیررسمی میتوان زمینههای ارتقای سطح آگاهی، تفکر و نگرش دانشآموزان در زمینه مفاهیم حملونقل و ترافیک را رشد و توسعه بخشید. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش غیررسمی،
یادگیری مفاهیم کلی ترافیک،
یادگیری قوانین راهنمایی و رانندگی،
آموزش تخلفات راهنمایی و رانندگی، |
|
عنوان انگلیسی |
The Impact of Informal Education on Learning the Concepts of Transportation and Traffic of Sixth grade elementary Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The present research was done in order to determine the effect of informal teachings on learning the concepts of traffic transportation among all students of Sixth grade elementary school in second district of Shahr-e-Rey in the educational year of 98-99. Concerning the sample method, the size of the sample was 120 among the students in sixth grade that were chosen based on the method of accidental multi-stage branch sampling. They were placed in two groups of experiment(30 girls and 30 boys) and evidence(30 girls and 30 boys). The experiment group was examined under the program of interference within one month and eight sessions. The present research’s instruments are questionnaire that were in fact made consisting of 30 multiple-choice questions, with regard to the goal of the present research, rules and regulations, the preventive factors as the dependent variables of the feeling of the danger of being fined and punishment in all different aspects have been evaluated. For face and conceptual reliability, the questionnaire has been approved and confirmed by some of the experts of the Traffic Department. The stability of the questionnaire is by means of methods of mean descriptive analysis, criterion deviation and the test of nonparametric Man Vitney and Croskal and Alice(p < 0/001). The result has been evident in the theory of the third assumptions. The informal teaching among among girls and boys has had a meaningful difference, and the mean of the scores and levels in boys were more than those in girls. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
آموزش غیررسمی,
یادگیری مفاهیم کلی ترافیک,
یادگیری قوانین راهنمایی و رانندگی,
آموزش تخلفات راهنمایی و رانندگی |
|
نویسندگان مقاله |
لیلا صفایی فخری | استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد یادگارامام خمینی(ره)شهرری، تهران، ایران.
مریم حقی تخت کش | دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، گرایش آموزش ابتدایی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد یادگارامام
|
|
نشانی اینترنتی |
http://tms.jrl.police.ir/article_95702_80803f4cc69659e23a303e6a9b14ca46.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|