این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۱۷۱-۱۹۲

عنوان فارسی شناسایی و رتبه‌بندی عوامل جاده‌ای و محیطی در بروز تصادفات جاده‌ای
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: تصادفات جاده‌ای همه ساله خسارت مادی و معنوی زیادی را در کشور ایجاد می‌کند که جبران پیامدهای آن‌ها گاهی غیر‌ممکن است، از این‌رو شناسایی متغیرهای تأثیرگذار در وقوع تصادفات و برنامه‌ریزی برای مرتفع‌کردن آن‌ها برحسب اولویت‌ها ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است؛ بنابراین این تحقیق با هدف شناسایی و رتبه‌بندی عوامل جاده‌ای و محیطی در بروز تصادفات جاده‌ای انجام شد.
روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش‌های کمی گردآوری داده‌ها، پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را کارشناسان‌ خبرگان و اساتید عمران پروژه‌های راه‌سازی شهر خرم‌آباد تشکیل می‌دهند که تعداد آن‌ها 50 نفر است و به‌دلیل محدودبودن جامعه آماری از روش تمام‌شمار استفاده شد. برای جمع­آوری داده­ها از پرسش‌نامه محقق‌ساخته استفاده شد.
یافته‌ها: براساس یافته‌ها شش شاخص تاثیرگذار بر بروز تصادفات جاده‌ای در 2 بعد شناسایی و استخراج شد که به ترتیب  در بعد جاده کیفیت راه در رتبه اول، وجود گردنه و پیچ رتبه دوم، عرض کم جاده رتبه سوم و در بعد محیط، بارش برف و باران رتبه چهارم، طوفان و وجود گردوغبار رتبه پنجم و دما و یخ‌بندان در رتبه ششم قرار گرفتند.
نتیجه‌گیری: در صورتی‌که به‌ترتیب اولویت برنامه‌ریزی مناسب و هدف‌مند برای رفع نواقص متغیرهای شناسایی‌شده صورت گیرد، شاهد کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای در مسیر خرم‌آباد- بروجرد خواهیم بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله جاده، محیط، تصادفات، رتبه بندی،

عنوان انگلیسی Identification and Ranking of Road and Environmental Factors in Road Accidents
چکیده انگلیسی مقاله Background and objective: Every year, road accidents cause a lot of material and moral damage in the country, which is sometimes impossible to compensate for their consequences, therefore, identifying the influencing variables in the occurrence of accidents and planning to eliminate them according to priorities is an inevitable necessity. Therefore, this research was conducted with the aim of identifying and ranking road and environmental factors in the occurrence of road accidents.
Methodology: In terms of its objectives this study is of an applied research type in terms of quantitative data collection methods it is considered as a survey. The statistical population of this research consists of 50 experts and civil engineering professors of road construction projects in Khorramabad city, and due to the limited statistical population, the total number method was used. A researcher-made questionnaire was used to collect data.
Findings: Based on the findings, six indicators affecting the incidence of road accidents were identified and extracted in 2 dimensions, respectively; in the road dimension, the quality of the road is in the first place, the presence of bends and bends in the second place, the narrow width of the road is in the third place, and in the environment dimension, snowfall and rain are in the first place. Fourth, storms and the presence of dust ranked fifth, and temperature and freezing ranked sixth.
Results: If appropriate and targeted planning is done to eliminate the deficiencies of the identified variables, we will see a reduction in road accidents and casualties on the Khorram Abad-Boroujerd route.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله جاده, محیط, تصادفات, رتبه بندی

نویسندگان مقاله غلامرضا رضایی |
استادیار گروه انتظامی، دانشگاه علوم انتظامی امین،‌تهران، ایران

محمدرضا حسن زاده |
کارشناس ارشد مدیریت تکنولوژی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی امین،‌ تهران، ایران

سید مهدی رفعتی اصل |
استاد یار گروه انتظامی دانشکده علوم و فنون انتظامی دانشگاه امین . تهران. ایران


نشانی اینترنتی http://tms.jrl.police.ir/article_99197_b982627c64ffa4d1afe85ebdde3106db.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات