این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مطالعات مدیریت ترافیک
، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۲۹-۶۰
عنوان فارسی
بررسی نقش شبکه معابر در ترافیک شهری با استفاده از GIS
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف:
از نظر شهر سازی شبکه های ارتباطی مهم ترین و حساس ترین فضاهای عمومی یک شهر را تشکیل می دهد، زیرا علاوه بر اینکه درصد زیادی از اراضی شهر ها به این فضا ها اختصاص یافته است، مهمترین عنصر شکل دهنده شهر و محل اتصال و ارتباط فضا ها و کاربری های شهری به یکدیگر به شمار می آید. با توجه به وضعیت ترافیک سنگین شهر کاشان در هسته مرکزی شهر و به وجود آوردن انواع مشکلات اجتماعی- فرهنگی- اقتصادی و زیست محیطی این پژوهش با هدف بررسی نقش شبکه معابر در ترافیک شهر کاشان با استفاده از GIS صورت گرفته است.
روش:
این تحقیق از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش از نوع توصیفی – تحلیلی (توصیف از نوع توصیف مکانی) است. جامعه آماری در این تحقیق تمامی شبکه معابر شهر کاشان و عناصر مرتبط و کاربری های پیرامون آن می باشد. نقشه های موجود جهت تهیه نقشه رقومی شهر کاشان به کارگیری شده و این مپ ها از طریق مشاهدات میدانی به روز گردیده است. اطلاعات مربوط به شبکه معابر از طرح تفصیلی شهر و میزان شلوغی معابر را از گوگل مپ به دست می آید.
یافتهها:
یافته ها حاکی از آنست که مقادیر شاخص های چیدمان فضایی در خیابان های شهید رجایی، آیت اله کاشانی، باباافضل و شهید بهشتی بیشتر از معابر دیگر می باشد. همچنین تراکم مراکز تجاری، بهداشتی – درمانی و آموزشی بیشتر در این محدوده قرار گرفته است و عرض معابر در این محورها کم و تعداد تقاطع ها زیاد و فاصله آنها از یکدیگر کم می باشد.
نتایج:
روش چیدمان فضا در این پژوهش به ما نشان داد که ترتیب قرارگیری فضا ها در کنار یکدیگر تأثیری مستقیم بر نحوه استفاده از فضاهای شهر کاشان دارد. همچنین در بحث کاربری های پیرامون شبکه معابر نقشه های بدست آمده نشان داد بیشترین میزان جذب سفر مربوط به مناطق مرکزی همان بافت تاریخی شهر کاشان می باشد و حومه های شهری که دارای راه های ارتباطی منظم تری می باشد دارای میزان جذب سفر کمتری می باشد. در بافت مرکزی شهر با کم شدن عرض معبر ترافیک بیشتر می شود. همچنین با توجه به آن که ناهمگونی، خصوصیت معمول بسیاری از شبکه های پیچیده است این ناهمگونی را می توان در سطح شبکه های ارتباطی شهر کاشان مشاهده نمود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شبکه معابر، ترافیک شهری، تحلیل فضائی، شهر کاشان، GIS،
عنوان انگلیسی
Study of the role of road network in urban traffic of Kashan city using GIS
چکیده انگلیسی مقاله
یافته ها: یافته ها حاکی از آنست که مقادیر شاخص های هم پیوندی ، انتخاب و اتصال در خیابان های شهید رجایی، آیت اله کاشانی، باباافضل و شهید بهشتی بیشتر از معابر دیگر می باشد. همچنین تراکم مراکز تجاری، بهداشتی – درمانی و آموزشی بیشتر در این محدوده قرار گرفته است و عرض معابر در این محورها کم و تعداد تقاطع ها زیاد و فاصله آنها از یکدیگر کم می باشد.
نتایج: روش چیدمان فضا در این پژوهش به ما نشان داد که ترتیب قرارگیری فضاها در کنار یکدیگر تأثیری مستقیم بر نحوه استفاده از فضاهای شهر کاشان دارد. همچنین در بحث کاربری های پیرامون شبکه معابر نشان داد همانگونه که از نقشه میزان جذب جمعیت با توجه به بلوک های جمعیتی سطح شهر کاشان مشخص است بیشترین میزان جذب سفر مربوط به مناطق مرکزی همان بافت تاریخی شهر کاشان می باشد و حومه های شهری که دارای راه های ارتباطی منظم تری می باشد دارای میزان جذب سفر کمتری می باشد. در بافت مرکزی شهر با کم شدن عرض معبر ترافیک بیشتر می شود. همچنین با توجه به آن که ناهمگونی، خصوصیت معمول بسیاری از شبکه های پیچیده است این ناهمگونی را می توان در سطح شبکه های ارتباطی شهر کاشان مشاهده نمود.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
شبکه معابر, ترافیک شهری, تحلیل فضائی, شهر کاشان, GIS
نویسندگان مقاله
محمد حجاری طاهری |
دانشجوی کارشناسی ارشد عملیات ترافیک، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران
حمید پناهی |
استادیار مدیریت راهبردی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران
اسفندیار تباشیر |
استادیار مدیریت ایمنی ترافیک، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://tms.jrl.police.ir/article_98624_35f3566dd01f2c4d56f9a615e607ff45.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات