|
مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۱۳۱-۱۷۰
|
|
|
عنوان فارسی |
توسعه یک الگوریتم نموداری برای یافتن کوتاهترین مسیر در شبکههای حملونقلی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: امروزه مسیریابی در شبکههای حملونقل شهری با افزایش حجم اتومبیلها و نیز محدودیتهای ترافیکی در مناطق کلانشهری، امری ضروری محسوب میشود. توسعه شهری بر توسعه بیرونی کلانشهرها اثر گذاشته و الگوی سکونت حومهای را موجب شده است؛ شهرهای جدید مصداق عینی این مسئله در محدوده کلانشهرها است. در این بین مسیریابی و پیداکردن کوتاهترین مسیر برای کاربران شبکههای حملونقلی حائز اهمیت است. در این تحقیق، یک الگوریتم نموداری برای یافتن کوتاهترین مسیر در شبکههای حملونقلی توسعه داده شده است. روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی- تحلیلی است. با توجه به ماهیت دادهها و عدم امکان کنترل رفتار متغیرهای مؤثر در مسئله نیز از نوع غیرتجربی است. جهت مرور منابع پژوهش از مرور سیستماتیک منابع مرتبط به روش اسنادی استفاده شده است. در این پژوهش، جهت تجزیه و تحلیل دادهها، وضعیت پراکندگی شاخصهای دسترسی با استفاده از روش رگرسیون وزنی جغرافیایی (GWR)، بهینهسازی ازدحام (PSO) و خوشهبندی میانگین فازی تحلیل شد. یافتهها: یافته ها نشان داد که همبستگی خطی و مستقیم و بالا (989/0) بین شاخص مستقل و شاخص وابسته (دسترسی نهایی) وجود دارد و شاخصهای مستقل شناساییشده قادرند 95 درصد از تغییرات دسترسی را تبیین کنند و باقیمانده اندک واریانسها به وسیله عوامل ناشناخته تبیین و پیشبینی میشوند. با نگاهی به مقادیر بتا β مشاهده میشود که شاخص موقعیت شبکه نسبت به سایر شاخصها تغییرات دسترسی دارا است و به ترتیب شاخصهای دسترسی، خصوصیات شبکه در رتبههای دوم، سوم و چهارم قرار گرفته است. نتیجهگیری: روند الگوی رگرسیون در تعیین توزیع پراکنش شاخصهای یادشده در مناطق نشان میدهد که خروجی پارامترهای مدل به میزان بالایی، پیشبینی موردنظر و اصلاح کوتاهترین مسیر پیشنهادی را تأیید میکند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
کوتاهترین مسیر،
مسیریابی،
بهینهسازی مسیر،
کاربری زمین، |
|
عنوان انگلیسی |
Developing a graphical algorithm to find the shortest path in transportation networks |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Today, routing in urban transportation networks is considered essential with the increase in the volume of cars and traffic restrictions in metropolitan areas. Urban development, the use of personal cars has affected the external development of metropolises and has caused the pattern of suburban settlement, which new cities are concrete examples of this problem within the boundaries of metropolises. Method: This research is applied in terms of purpose and descriptive-analytical in terms of cognitive methodology. Considering the nature of the data and the impossibility of controlling the behavior of the effective variables in the problem, it is also non-empirical. In order to review the sources of the research, a systematic review of related sources has been used using the documentary method. In this research, in order to analyze the data, the state of dispersion of access indicators was analyzed using the GWR method, crowding optimization and fuzzy mean clustering. Findings: Multivariate regression analysis indicates that there is a linear and direct and high correlation between the independent index and the dependent index (final access) and the identified independent indicators are able to explain 95% of the changes in access and the remaining small variances by Unknown factors are explained and predicted. By looking at the beta β values, it can be seen that the network position index has access changes compared to other indicators, and according to the access indicators, network characteristics are ranked second to fourth. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
کوتاهترین مسیر,
مسیریابی,
بهینهسازی مسیر,
کاربری زمین |
|
نویسندگان مقاله |
علیرضا ماهپور | استادیار برنامهریزی حملونقل، دانشکده مهندسی عمران، آب و محیطزیست، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
امیر حسین پناهی | دانشجوی دکتری مهندسی عمران، گرایش برنامهریزی حملونقل، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی. تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://tms.jrl.police.ir/article_99600_15b5d3a5f03fba021af83f1539906360.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|