مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۷، شماره ۴، صفحات ۸۳-۱۱۴

عنوان فارسی تحلیل فضایی تصادفات معابر درون شهری
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: اگرچه آمار سوانح جاده‌ای سال‌های اخیر سیر نزولی محسوسی در میزان مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات در ایران را نشان می‌دهد؛ اما ایران هنوز جزو کشورهایی است که بالاترین درصد سوانح منجر به مرگ‌ومیر را در جهان به‌خود اختصاص داده است. مطالعه حاضر با هدف شناسایی نقاط حادثه‌خیز تصادفات در منطقه 5 تهران با استفاده از تکنیک‌های تحلیلی آماری مبتنی بر GIS در طی سال‌های 1397 تا 1400 انجام شده است.
روش: در این پژوهش از روش تخمین چگالی هسته برای تحلیل نقاط حادثه‌خیز استفاده می‌شود. جامعه آماری شامل کلیه معابر منطقه 5 تهران است. لذا هیچ نوع نمونه‌گیری بر روی جامعه انجام نشده و کل جامعه مورد بررسی قرار می‌گیرد. گردآوری داده‌ها با روش میدانی صورت پذیرفته و ابزار مطالعه شامل دو مجموعه داده بدین شرح است: یک نقشه دیجیتال شبکه معابر شهری و یک مجموعه داده مربوط به تصادفات ترافیکی. هم‌چنین، روش کومپ برای تجزیه و تحلیل الگوهای مکانی- زمانی نقاط حادثه‌خیز به‌کار گرفته شده است.
یافته‌ها: هر دو تحلیل به‌کاررفته در پژوهش، نقاط حادثه‌خیز نسبتاً مشابهی را شناسایی می‌کنند، اما رتبه برخی از نقاط حادثه‌خیز به‌دلیل ترکیب شاخص شدت[1] کاملاً متفاوت است.
نتایج: نتایج نشان می‌دهد که تصادفات رانندگی اغلب در زمستان و تابستان رخ می‌دهد. علاوه بر این، تصادفات عمدتاً در دو بازه زمانی، 14:00 تا 15:00 و 19:00 تا 23:00 رخ می‌دهد. نقاط حادثه‌خیز اغلب در تقاطع‌های بخش‌های شمالی و غربی منطقه 5 تهران بزرگ و بخش‌های مرکزی، نزدیک چهارراه‌ها و گذرگاه‌های غیرمجاز متمرکز هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تصادف جاده‌ای، نقاط حادثه‌خیز، سیستم اطلاعات جغرافیایی، تحلیل زمانی- مکانی، تخمین چگالی هسته، شاخص شدت،

عنوان انگلیسی Spatial analysis of accidents in urban roads
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Although the statistics of road accidents in recent years show a significant decline in the rate of deaths due to accidents in Iran, the country is still one of the countries with the highest percentage of fatal accidents in the world. This study is conducted to identify accident hotspots in District 5 of Tehran using GIS-based statistical analytical techniques from 2018 to 2021. The statistical population includes all accident hotspots in District 5 of Tehran. Therefore, no sampling is performed on the population. The data is collected by field method, and the study tool consists of two data sets as follows: a digital GIS map of the urban road network and a data set concerning traffic accidents. The COMAP method is used to analyze the temporal-spatial patterns of accident hotspots. Results: Both analyzes used in the study identify relatively similar accident hotspots, but the rank of some hotspots is quite different due to SI integration. Results: The results show that car accidents occur more often in winter and summer. Furthermore, accidents occur mainly in two time periods, 2:00 pm to 3:00 pm and 7:00 pm to 11:00 pm.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تصادف جاده‌ای, نقاط حادثه‌خیز, سیستم اطلاعات جغرافیایی, تحلیل زمانی- مکانی, تخمین چگالی هسته, شاخص شدت

نویسندگان مقاله محمد آراد اکبری |
دانشجوی دکترای حقوق، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

سهیلا طالبی |
دکترای علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://tms.jrl.police.ir/article_99906_8b8492aff93fe378ae77ea2490e1db7c.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات