|
مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۶۱-۹۸
|
|
|
عنوان فارسی |
عوامل ضرب و شتم (متقابل) پلیس راهور فراجا و رانندگان وسایلنقلیه |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: این تحقیق با هدف شناسایی عوامل ضرب و شتم (متقابل) پلیس راهور فراجا و رانندگان و با نقش آفرینی مولفههای ارتباطات انسانی، تعاملات درست و ملاحظات دینی روابط اجتماعی متقابل پلیس و رانندگان صورت گرفته است. روش: این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق ترکیبی از دو روش کیفی و کمی است. جامعه آماری بخش کیفی نخبگان حوزههای راهور، اجتماعی و حقوقی و جامعهشناسی و جامع آماری بخش کمی کارشناسان راهور و رانندگان بوده است که حجم نمونه از جدول مورگان و شیوه نمونهگیری احتمالی طبقهای بوده است. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه عمیق و پرسشنامه بوده است. دادهها پس از جمعآوری از طریق نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: ارتباطات انسانی، مهمترین عاملی است که مانع از ضرب و شتم متقابل پلیس راهور و رانندگان میشود. یعنی از اجتناب از قطع سخنان مخاطب و رعایت حرکات مناسب در گفتگو میتواند تا حد زیادی مانع از ضرب و شتم متقابل شود. همچنین نتایج بخش کمی نشان داده است که پلیس راهور باید به تبعات حقوقی ضرب و شتم توجه داشته باشد. در ضمن پلیس در برخورد غیرانسانی راننده، ابتدا او را آرام و سپس اعمال قانون کند. در مجموع علل ضرب و شتم پلیس ازسوی رانندگان عبارتاند از: کمبود اعتقادات دینی، گرایش ذاتی رانندگان به رفتارهای پرخاشگری، وضعیت شغلی نابههنجار و عدم آگاهی رانندگان در برقراری ارتباطات انسانی با پلیس راهور. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
پلیس راهور،
راننده،
ضرب و شتم،
ارتباطات انسانی،
تعرض،
پایبندی دینی، |
|
عنوان انگلیسی |
Beating agents (reciprocal) NAJA traffic police and vehicle drivers
(Aggressive human relations model) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: This study aimed to identify the factors of (mutual) beatings of NAJA traffic police and drivers and by playing the role of human communication components, proper interactions and religious considerations of social relations between police and drivers. Method: This research is a combination of qualitative and quantitative methods in terms of applied purpose and in terms of research method. The statistical population was the qualitative part of the elites in the fields of road, social and legal, and sociology, and the comprehensive statistical part was the quantitative part of road experts and drivers, which was the sample size of Morgan table and possible stratified sampling method. Data collection tools were in-depth interviews and questionnaires. Data were analyzed by SPSS software. Results: Human communication is the most important factor that prevents the mutual beating of traffic police and drivers. That is, avoiding interrupting the audience and observing appropriate gestures in the conversation can greatly prevent mutual beatings. The results of the quantitative section also show that the traffic police should pay attention to the legal consequences of the beating. In general, the causes of police beatings by drivers are lack of religious beliefs, drivers 'innate tendency to aggressive behaviors, abnormal job status, and drivers' lack of awareness in communicating humanely with traffic police. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
پلیس راهور,
راننده,
ضرب و شتم,
ارتباطات انسانی,
تعرض,
پایبندی دینی |
|
نویسندگان مقاله |
داود دعاگویان | دانشیار گروه اجتماعی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران
قاسم عرب | کارشناس ارشد مدیریت ترافیک، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران
علی قنبری باغسیاه | استادیار مدیریت پیشگیری از جرم، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران
ناصر ابراهیم نژاد | استادیار گروه اخلاق، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران
ابوالفضل پورمنافی | استادیار گروه اطلاعات، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://tms.jrl.police.ir/article_100907_dd0625d67119b8428fcde13725ec2cf8.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|