مطالعات مدیریت انتظامی، جلد ۱۷، شماره ۳، صفحات ۹-۴۰

عنوان فارسی ویژگی‌های فرماندهان و مدیران انتظامی بر پایۀ آموزه‌های مکتب شهید سلیمانی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: سؤالی که همیشه ذهن فرماندهان پلیس را به خود مشغول کرده این است که چه ویژگی‌هایی از فرماندهی و مدیریت انتظامی با اقبال حداکثری است و اثربخشیِ مأموریت‌های پلیسی را افزایش می­دهد؟ هدف این پژوهش، شناخت ویژگی‌های سبک فرماندهی و مدیران انتظامی بر پایۀ آموزه‌های مکتب شهید سلیمانی است.
روش‌: پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ ماهیت، از نوع آمیخته اکتشافی مبتنی بر روش دلفی است. مشارکت‌کنندگان شامل خبرگان پلیس و اسناد مرتبط با مکتب شهید سلیمانی بودن که به‌صورت قضاوتی هدفمند انتخاب و داده‌های شفاهی و کتبی جمع‌آوری‌شده به روش برهانی - تفسیری تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته‌ها: 73 شاخص یا زیر مقوله را به‌عنوان ویژگی‌های فرماندهان و مدیران انتظامی بر پایۀ مکتب شهید سلیمانی شناسایی شد که می‌توان در شش بُعد یا مقوله اعتقادی و معنوی (8 بُعد)، شخصیتی (12 بُعد)، فرماندهی و مدیریتی (19 بُعد)، اخلاقی - رفتاری (14 بُعد)، دانشی - مهارتی (13 بُعد) و آینده‌نگری (7 بُعد)، طبقه‌بندی کرد. یافته‌ها نشان می‌دهد، هرچند تحقق مدیران و فرماندهان در تراز انقلاب اسلامی نیازمند توسعۀ همه‌جانبۀ این ویژگی‌هاست، لیکن محوری‌ترین مقوله، بُعد اعتقادی و معنوی است که پایۀ همۀ ابعاد دیگر را نیز تشکیل می‌دهد.
نتیجه‌گیری: برخورداری از سبک فرماندهی شهید سلیمانی در برنامۀ آموزشی و تربیتی پلیس می‌تواند به تربیت نظام‌مند فرماندهان و مدیران در تراز انقلاب اسلامی و مکتب شهید سلیمانی، منتهی شود. انتظار می‌رود این ویژگی‌ها در تمام ابعاد رفتاری فرماندهان و مدیران انتظامی پلیس بتواند، به پلیس در تراز انقلاب اسلامی رهنمون شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فرماندهان، مدیران، انتظامی، سبک فرماندهی، مکتب شهید سلیمانی،

عنوان انگلیسی ویژگیهای فرماندهان و مدیران انتظامی بر پایه آموزههای مکتب شهید سلیمانی
چکیده انگلیسی مقاله Background and aim: The question that has always occupied the minds of police commanders is what features of police command and management are most beneficial and increase the effectiveness of police missions? The purpose of this research is to know the characteristics of commanding style and police managers based on the teachings of Shahid Soleimani school.
Method: In terms of purpose, the research is applied and in terms of nature, it is a mixed exploratory type based on the Delphi method. The participants included police experts and documents related to the Shahid Soleimani school, which were selected as a purposeful judgment, and the oral and written data collected were analyzed and analyzed in a proof-interpretive way.
Findings: 73 indicators or sub-categories were identified as the characteristics of police commanders and managers based on the Shahid Soleimani school, which can be divided into six dimensions or categories: belief and spirituality (8 dimensions), personality (12 dimensions), command and management (19 dimensions), Ethical-behavioral (14 dimensions), knowledge-skills (13 dimensions) and foresight (7 dimensions) were classified. The findings show that although the realization of managers and commanders at the level of the Islamic Revolution requires the comprehensive development of these characteristics, the most central category is the religious and spiritual dimension, which forms the basis of all other dimensions.
Conclusion: Having the leadership style of Martyr Soleimani in the police education and training program can lead to the systematic training of commanders and managers at the level of the Islamic Revolution and the school of Martyr Soleimani. It is expected that these characteristics in all behavioral dimensions of police commanders and managers can lead to the police at the level of the Islamic Revolution.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله فرماندهان, مدیران, انتظامی, سبک فرماندهی, مکتب شهید سلیمانی

نویسندگان مقاله صیاد درویشی |
دانشیار گروه پیشگیری از جرم، دانشگاه علوم انتظامی امین. تهران، ایران.

علی افراسیابی |
استادیار گروه حقوق، دانشگاه علوم انتظامی امین. تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://pmsq.jrl.police.ir/article_99024_ebc6e8d9ee3ae0cae26cadcf8d1c0f48.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات