|
مطالعات حفاظت و امنیت انتظامی، جلد ۱۶، شماره ۵۸، صفحات ۱۳۱-۱۵۶
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزشیابی اثربخشی رفتاری آموزشهای امنیتی معکوس و رابطه آنها با توانمندسازی روانشناختی کارکنان |
|
چکیده فارسی مقاله |
برای تعیین نتیجه و ارزشیابی میزان اثربخشی برنامههای آموزشی در سازمان نیروی انتظامی، لازم است عملکردهای رفتاری آن مورد ارزشیابی قرار گیرد تا بتوان انحرافهای احتمالی از هدفهای برنامه را کشف و تصحیح کرد. بهترین راهکار برای انجام یک ارزشیابی بومی، اندازهگیری تغییرهایی است که در شاخصهای رفتاری و توانمندسازی روانشناختی کارکنان پس از حضور در دوره آموزشی در آنان بهوجود آمده است. بر این اساس، این پژوهش با سه سؤال و فرضیه پژوهشی، به دنبال آن بود تا با شناسایی و تدوین شاخصهای «اثربخشی رفتاری» و «توانمندسازی روانشناختی» بر اساس نظریههای کرکپاتریک و اِسپریتزر، یک فرایند ارزشیابی اثربخشی رفتاری بومی را طراحی و پیادهسازی نماید. به لحاظ هدف، این پژوهش از نوع تحقیق و توسعه بوده و از لحاظ چگونگی گردآوری دادههای مورد نیاز برای پاسخ به سؤالهای پژوهش، در گروه طرح پژوهش ترکیبی_اکتشافی طبقهبندی میشود. ضمن اینکه، از سه روش پژوهشی مرور نظاممند منابع علمی، تحلیل محتوای مصاحبههای نیمهساختاریافته و پیمایش مقطعی سه پرسشنامه نگرشسنج به صورت پسرویدادی در دو نمونه آماری با حجم هر کدام 360 نفر استفاده شد. پس از تعیین شاخصها و پیمایش مقطعی آنها در یک خوشه آماری، نتایج ضمن تأیید سه فرضیه پژوهش نشان داد از دیدگاه کارکنان و مدیران خوشه آماری، آموزشهای امنیتی معکوس دارای اثربخشی رفتاری معنادار در سه مؤلفه رفتار دانشی، رفتار نگرشی و رفتار مهارتی میباشند و این آموزشها به خوبی توانسته بر توانمندسازی روانشناختی کارکنان تأثیر مثبت داشته باشد که این هم موجب افزایش رضایت مدیران در راستای انجام وظایف محوله و بهرهوری سازمانی میگردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزشهای امنیتی&،quot،،
اثربخشی رفتاری&،quot،،
توانمندسازی روانشناختی&،quot،،
&،quot،،
یادگیری معکوس&،quot،، |
|
عنوان انگلیسی |
Evaluating of behavioral effectiveness of flipped security trainings (FSTs) and their relationship with psychological empowerment of employees |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
In order to determine the outcome and evaluate the effectiveness of training programs in the NAJA, it is necessary to evaluate its behavioral performance in order to correct possible deviations on the program objectives. The best way to perform an indigenous evaluation is measuring the changes have occurred in the behavioral indicators and psychological empowerment of employees after the training course. Accordingly, this study, with three questions and research hypotheses, sought to design and implement a process of evaluating behavioral effectiveness by identifying and formulating indicators of "behavioral effectiveness" and "psychological empowerment" based on Kirkpatrick and Spreitzer theory. In terms of purpose, this research is research and development type, and in terms of how to collect the data it is classified in exploratory mixed method designs. In addition, three research methods of systematic review of scientific resources, content analysis of semi-structured interviews and survey of three post-event attitude questionnaires were used in two statistical samples with 360 people in each of them. After determining the indicators and their cross-sectional survey in the statistical cluster, the results confirmed all research hypotheses and showed that from the point of view of employees and managers, FSTs had significant behavioral effectiveness in three components of knowledge behavior, attitude behavior and skill behavior. These trainings had a good effect on the psychological empowerment of employees, which also increase managers' satisfaction and organizational productivity. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
آموزشهای امنیتی&,quot,,
اثربخشی رفتاری&,quot,,
توانمندسازی روانشناختی&,quot,,
&,quot,,
یادگیری معکوس&,quot |
|
نویسندگان مقاله |
اسماعیل عبداللهی | گروه آموزش عالی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
مرتضی رضائیزاده | گروه آموزش عالی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
اسماعیل جعفری | گروه آموزش عالی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://spaps.jrl.police.ir/article_96166_90063242184a7eaeafb95c1f868e9993.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|