|
مطالعات تاریخ انتظامی، جلد ۹، شماره ۳۲، صفحات ۸۹-۱۲۲
|
|
|
عنوان فارسی |
علل توسعه قاچاق کالا و پیامدهای آن بر اقتصاد جزایر و بنادر خلیج فارس و دریای عمان در دوره پهلوی اول |
|
چکیده فارسی مقاله |
با تمرکز سیاسی و اداری ایران پس از قدرت گیری پهلوی اول، جزایر و بنادر و پس کرانه های خلیج فارس و دریای عمان در برنامه های اقتصادی ایران جایگاه مهمی یافت. در نتیجه، این خطه دورانی از رونق تجاری را تجربه نمود. مقارن با این تحولات، تشدید پدیده قاچاق کالا نیز در کنار تجارت قانونی خود را نشان داد که در نتیجه مجموعه عواملی مرتبط، استمرار و گسترش یافت و حیات اقتصادی این سرحدات را دچار مشکلات متعدد نمود. روش و رویکرد پژوهش، توصیفی- تحلیلی و براساس مطالعه کتب، دادههای اسنادی غیر منتشره و بخصوص نشریات گوناگون ایران در اواخر دوره قاجاریه و عصر پهلوی اول میباشد. در پایان استنتاج نویسنده آن است که با وجود تمامی تلاشها در امر مبارزه با قاچاق در دوره رضا شاه، به علل مختلفی از جمله مرزهای طولانی آبی و سرحدات وسیع زمینی، فقر فراگیر، ضعف ساختار نظمیه، قوانین محدود کننده اقتصادی، نفوذ و قدرت حاکمان و خوانین محلی، فساد و رشوه خواری مقامات و شگردهای مختلف در خروج و واردات انواع کالای ممنوعه، فرایند قاچاق کالا توسعه یافته که تاثیرات کاملا منفی بر بازرگانی دریایی کرانهها و پس کرانه های خلیج فارس و دریای عمان داشته است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
خلیج فارس،
دریای عمان،
پهلوی اول،
قاچاق کالا، |
|
عنوان انگلیسی |
Causes of the Development of smuggling and Its Consequences on the Economy of the Islands and Ports of the Persian Gulf and the Sea of Oman in the First Pahlavi Period |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
With the political and administrative concentration of Iran after the rise of the first Pahlavi, islands and ports and the shores of the Persian Gulf and the Sea of Oman found an important place in Iran's economic programs. As a result, the region experienced a period of commercial prosperity. Simultaneously with these developments, the intensification of the phenomenon of smuggling of goods, along with its legal trade, showed that as a result, a set of related factors continued and expanded, and the economic life of these borders faced many problems. The research method and approach is descriptive-analytical based on the study of books, unpublished documentary data and especially various Iranian publications in the late Qajar period and the first Pahlavi era. In conclusion, the author concludes that despite all efforts to combat illegal trade (smuggling of goods) during the reign of Reza Shah, for various reasons, including long water borders and vast land borders, widespread poverty, weak structure of order, restrictive laws Economic, influence and power of local rulers and readers, corruption and bribery of officials and various tactics in the export and import of prohibited goods, smuggling process has developed which has completely negative effects on maritime trade of the coasts and coasts of the Persian Gulf and the Sea of Oman. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
خلیج فارس,
دریای عمان,
پهلوی اول,
قاچاق کالا |
|
نویسندگان مقاله |
محمدجعفر چمنکار | دانشیار گروه تاریخ دانشگده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ارومیه
|
|
نشانی اینترنتی |
http://hir.jrl.police.ir/article_98913_15f549c8187513f6da0a5d1787a8aab2.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|