|
مطالعات امنیت اجتماعی، جلد ۱۲، شماره ۶۵، صفحات ۴۹-۶۷
|
|
|
عنوان فارسی |
ویژگیهای نظام شناختی- روانی دانشجویان افسری پلیس با تأکید بر حفظ امنیت روانی- اجتماعی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: نظام شناختی- روانی دانشجویان پلیس به مثابه تولیدکننده رفتار اصلاحپذیر بهوسیله تجارب، دارای ویژگیهایی است که شناسایی آنها میتواند به تربیت مناسب روانشناختی دانشجویان پلیس منجر گردد. این تحقیق با هدف شناسایی ویژگیهای این نظام انجام شد. روشتحقیق: اینتحقیق کیفی و از نظر هدف بنیادی است که با روش تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل شد. جامعه آماری این پژوهش را اساتید گروه روانشناسی، کارشناسان و خبرگان تعلیموتربیت پلیس تشکیل میدهند که تا رسیدن به حدّ اشباع 18 نفر از آنها بهصورت هدفمند در جلسات متعددی که به صورت نشست خبرگی برگزار شد، شرکت نمودند. یافتهها: یافتهها نشان داد که نظام شناختی- روانی دانشجویان با حفظ امنیت روانی- اجتماعی از دو مضمون اساسی هوش و ویژگیهای شخصیتی تشکیل شده است. هوش حاوی دو خرده مضمون هوش منطقی و هوش هیجانی است درحالیکه ویژگیهای شخصیتی حاوی خرده مضامین برونگرایی، مسئولیتپذیری، انعطافپذیری، سازگاری و تابآوری است. نتیجهگیری: مضامین هوش هیجانی (ارتباط مؤثر و حسن سلوک) را میتوان با آموزش پیگیری کرد درحالیکه بقیه مضامین نظیر دقت و قدرت تصمیمگیری (در هوش منطقی)، جمعگرایی، قاطعیت و هیجان جوئی (در برونگرایی)، وقتشناسی و تکلیفگرایی (مسئولیتپذیری)، نوعدوستی، کنجکاوی، تمایل به یادگیری و نرمش با دیگران (در انعطافپذیری)، همدردی و انتقادپذیری، اطاعتپذیری (در سازگاری) و پشتکار، امیدواری (در تابآوری) را میتوان با طراحی موقعیتهای هدفمند توسعه و تعمیق بخشید. درحالیکه هوشبهر منطقی و هوش هیجانی رابطهای تعاملی با یکدیگر دارند، برون گرایی بر هوش هیجانی موثر است. هر دو نوع هوش، بر مضامین مسئولیتپذیری، انعطافپذیری و سازگاری تأثیرگذارند و ترکیب این روابط بر تابآوری مؤثر است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
نظام شناختی- روانی،
هوش بهر منطقی،
هوش بهر هیجانی،
ویژگیهای شخصیتی، |
|
عنوان انگلیسی |
Features of Cognitive-psychological system of police officer students with emphasis on maintaining psycho social security |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aims: Cognitive-psychological system of police students as producers of behavior modifiable by experiences has features that identification of them can lead to suitable psychological training of police students. This was done with the aim of identifying the features of this system. Method: This is a qualitative research with a fundamental purpose that analyzed by thematic analysis method. The statistical population of this study consists of professors of psychology, experts and police education experts who until reaching to the saturation level, 18 of them purposefully participated in several meetings that were held as expert meetings. Findings: The results showed that students' cognitive-psychological system, while maintaining psychosocial security, consists of two basic themes of intelligence and personality traits. Intelligence contains two sub-themes: logical intelligence and emotional intelligence. While personality traits contain sub-themes of extraversion, responsibility, flexibility, adaptability and resilience. Conclusion: The themes of emotional intelligence (effective communication and good behavior) can be pursued by training in educating police students, while other themes such as accuracy and decision-making potency (in logical intelligence), collectivism, assertiveness and excitement (in extroversion), punctuality and task-orientation (Responsibility, altruism, curiosity, willingness to learn and be flexible with others (in flexibility), empathy and criticism, obedience (in adaptation) and perseverance, hope (in resilience) can be developed and deepened by designing purposeful situations. While rational intelligence and emotional intelligence are interactively related, extroversion affects emotional intelligence. Both types of intelligence affect the themes of responsibility, flexibility and adaptability, and the combination of these relationships is effective on resilience |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
نظام شناختی- روانی,
هوش بهر منطقی,
هوش بهر هیجانی,
ویژگیهای شخصیتی |
|
نویسندگان مقاله |
جواد عینی پور | استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم و فنون منابع سازمانی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران. ایران. نویسنده مسئول.
اکبر رضازاده | استادیار گروه امنیت داخلی، دانشکده دافوس، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران. ایران
علیرضا حمیدی فر | استادیار گروه امنیت داخلی، دانشکده دافوس، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://sss.jrl.police.ir/article_96045_a1d6336db981eacaa9c519a4a98109de.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|