مطالعات امنیت اجتماعی، جلد ۱۲، شماره ۶۸، صفحات ۶۳-۸۶

عنوان فارسی طراحی الگویی برای ارتقاء سواد رسانه‌ای مخاطبین برنامه‌های سیمای جمهوری اسلامی ایران در جهت تقویت امنیت اجتماعی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی الگویی برای ارتقاء سواد رسانه‌ای مخاطبین برنامه‌های سیمای جمهوری اسلامی ایران در جهت تقویت امنیت اجتماعی انجام گرفته است. روش تحقیق: روش پژوهش برحسب هدف، بنیادی-کاربردی؛ برحسب نوع داده، کیفی از نوع نظریه زمینه‌ای است که جمعیت مورد مطالعه پژوهش شامل خبرگان دانشگاهی و سازمانی بودند که با استفاده از روش نمونه­ گیری غیرتصادفی هدفمند وکفایت داده‌ها و اصل اشباع در مجموع با  23 نفر مصاحبه گردید. برای گرداوری داده‌ها، از مصاحبه نیمه ساختار‌ یافته استفاده شد. داده‌ها در سه مرحله کدگذاری باز و محوری و انتخابی مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ­ها و نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از یافته‌های این پژوهش نشان داد که پدیده محوری ارتقاء سواد رسانه مخاطبین در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران شامل: دسترسی، استفاده، فهم انتقادی، ارزیابی و تولید پیام می‌باشد. همچنین شرایط علی براساس الگوی پارادایمی استراوس و کوربین به ترتیب اولویت پژوهش شامل: باورهای مذهبی، برنامه‌های آموزشی، شایستگی فردی، مهارت­ های فناورانه، حمایت مدیران و قابلیت اجتماعی؛ عوامل زمینه‌ای شامل انگیزه مخاطبین، جذابیت رسانه و سرمایه ‌فرهنگی شناسایی شد که منجر به پیامدهای حفظ هویت فردی، حفظ هویت اجتماعی، افزایش اعتماد به رسانه و افزایش آگاهی می‌شود.
نتیجه‌گیری: و در نهایت الگوی ارتقا سواد رسانه‌ای مخاطبین برنامه‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در جهت تقویت امنیت اجتماعی بر اساس نظریه استراوس و کوربین ارائه شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سواد رسانه، مخاطب، نظریه داده بنیاد، ارتقا سواد رسانه، امنیت اجتماعی،

عنوان انگلیسی Designing a Model to Improve the Media Literacy of the Audience of the Programs of the IRIB in Order to Strengthen Social Security
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: The present study was conducted with the aim of designing a model for promoting media literacy of the audience of the programs of the IRIB in order to strengthen social security.
Method: Research method in terms of purpose, is of basic-applied type; and in terms of data type is of quality type; and in terms of theory is of background type. The study population in the research included 23 academic and organizational experts who were interviewed using purposive non-random sampling method and data adequacy and saturation principle. Semi-structured interviews were used to collect data. The data were analyzed in three stages of open, axial and selective coding.
Findings: The results of the findings of the study indicated that the central phenomenon of promoting media literacy of the audience in the IRIB includes: access, use, critical understanding, evaluation and message production. Causal conditions based on the Strauss and Corbin paradigm model  and research priorities, respectively, including religious beliefs, educational programs, personal competence, technological skills, managerial support and social capability; underlying factors including audience motivation, media attractiveness, and cultural capital were identified ; and lead to the consequences of maintaining individual identity, maintaining social identity, increasing trust in the media, and increasing awareness.
Conclusion: Finally, a model for improving the media literacy of the audience of the programs of the IRIB was presented in order to strengthen social security based on the Strauss and Corbin theory.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله سواد رسانه, مخاطب, نظریه داده بنیاد, ارتقا سواد رسانه, امنیت اجتماعی

نویسندگان مقاله سید حمید قریشی |
دانشجوی مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن. تهران. ایران. نویسنده مسئول.

محمد نقی ایمانی گله پردسری |
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن. تهران. ایران.

فتاح ناظم |
دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن. تهران. ایران.


نشانی اینترنتی http://sss.jrl.police.ir/article_97804_1ff4a32fb236e98e8edf5edfadff0ebf.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات