مطالعات امنیت اجتماعی، جلد ۱۳، شماره ۷۱، صفحات ۱۶۳-۱۸۶

عنوان فارسی تببین تاثیر امنیت اجتماعی و تصویر ذهنی از مقاصد بر جذابیت مقاصد گردشگری شهری مورد مطالعه: کلانشهرتهران
چکیده فارسی مقاله   زمینه و هدف: امنیت اجتماعی و به تبع آن تصویر ذهنی از مقاصد گردشگری یکی از شرایط اصلی هرمقصد گردشگری است که گردشگر قبل از سفر حتماً آن را بررسی می­کند سپس تصمیم به سفر می­گیرد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر امنیت اجتماعی و تصویر از مقاصد بر جذابیت مقاصد گردشگری شهری نوشته شد.  روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی-تحلیلی است. گردآوری داده ­ها به صورت کتابخانه­ ای و میدانی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش را گردشگران ورودی به شهر تهران تشکیل می­داد، به علت نبود آمار دقیق تعداد گردشگران ورودی به منظور تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران برای جامعه نامحدود استفاده شد و حجم نمونه 384 نفر برآورد گردید. ابزار گردآوری داده­ ها پرسشنامه محقق ساخته بود که پایایی آن به روش پایایی ترکیبی و آلفای کرونباخ و روایی به دو روش روایی صوری و روایی واگرا مورد بررسی و تایید شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ­ها از نرم افزارهای spss و Amos استفاده شد. یافته­ ها و نتیجه گیری: یافته­ های حاصل از این پژوهش نشان داد که امنیت اجتماعی بر تصویر ذهنی گردشگران از مقاصد گردشگری و همچنین جذابیت مقاصد گردشگری تأثیر مثبت و معناداری دارد. با عنایت به مقدار ضریب مسیر به‌دست آمده متغیر امنیت اجتماعی6/33 درصد از واریانس متغیر تصویر ذهنی از مقاصد و6/39 درصد از واریانس متغیر جذابیت مقاصد گردشگری را پیش بینی نماید. از دیگر یافته­ های حاصل از این پژوهش به تأثیر مثبت و معنادار تصویر ذهنی از مقاصد گردشگری بر جذابیت مقاصد گردشگری اشاره نمود. به‌گونه ­ای که تصویر ذهنی از مقاصد گردشگری قادر است که 23 درصد از واریانس متغیر جذابیت مقاصد گردشگری را تببین نماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله امنیت اجتماعی، تصویر ذهنی از مقاصد گردشگری، جذابیت مقاصد، شهر تهران،

عنوان انگلیسی Explaining the Impact of Social Security and Mental Image of Destinations on the Attractiveness of Urban Tourism Destinations (Case study: Tehran metropolis)
چکیده انگلیسی مقاله   Background and aim: Social security and, accordingly, the mental image of tourist destinations is one of the main conditions of every tourist destination, which is definitely checked by tourists prior to traveling and then decide where to travel. The present study was conducted with the aim of investigating the impact of social security and the image tourists of destinations on the attractiveness of urban tourism destinations. Methods: The present research is of applied type in terms of purpose and is of descriptive-analytical type in terms of method. Data collection was done via library and field approach. The statistical population of the study consisted of incoming tourists to Tehran, but due to the lack of accurate statistics on the number of incoming tourists, in order to determine the sample size, Cochran's formula was used for the unlimited population and the sample size was estimated to be 384 people. The tool for data collection was a researcher-made questionnaire, whose reliability was checked and confirmed by compound reliability and Cronbach's alpha, and validity by two methods, face validity and divergent validity. SPSS and Amos were used to analyze the data. Findings and conclusions: The research findings showed that social security has a positive and significant impact on tourists' mental image of tourist destinations, as well as the attractiveness of tourist destinations. Given the value of the obtained path coefficient, the variable of social security projects 33.6% of the variance of the mental image of destinations, and 39.6% of the variance of the attractiveness of tourist destinations. Other findings of the research pointed to the positive and significant impact of the mental image of tourist destinations on the attractiveness of tourist destinations. It might be argued that the mental image of tourist destinations could explain 23% of the variance of the attractiveness variable of tourist destinations.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله امنیت اجتماعی, تصویر ذهنی از مقاصد گردشگری, جذابیت مقاصد, شهر تهران

نویسندگان مقاله صفر فضلی |
استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره). قزوین. ایران. نویسنده مسئول. fazli@soc.ikiu.ac.ir

محمود صمدی |
دانشجوی پسا‌دکتری گروه مدیریت صنعتی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه بین-المللی امام خمینی(ره). قزوین. ایران. Goodarz.samadi@gmail.com


نشانی اینترنتی http://sss.jrl.police.ir/article_98583_f568f4c16d13a6ff666f3f58867b8c6f.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات