این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
مطالعات امنیت اجتماعی
، جلد ۱۴، شماره ۷۵، صفحات ۱۹۳-۲۱۱
عنوان فارسی
نقش آموزش در توانمندسازی امنیت اجتماعی و ارتقای کیفیت زندگی روستاییان (مطالعه موردی: روستاهای مرزی شهرستان پاوه)
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف:
امروزه توسعه روستایی تا حدودی تابعی از توانمندسازی روستاییان است، زیرا تغییر و تکامل دانش، مهارت و نگرش روستاییان به توسعه روستایی منجر میشود. در این ارتباط، آموزش یکی از عوامل تعیین کننده پذیرش روشهای جدید روستاییان و استقبال از آن روشها بوده، و در نتیجه نگرش جدیدی در آنها نسبت به فعالیتهایاقتصادی در مناطق روستایی ایجاد شده و با ارتقای ظرفیتهای شناختی (آگاهی و امنیت) خود، موجبات ارتقاء کیفیت زندگی خود و توسعه پایدار مناطق روستایی را فراهم میسازند. هدف از تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش بر ارتقاء کیفیت زندگی و توانمندسازی امنیت اجتماعی روستاییان ساکن مرزی سیمان ودودان میباشد.
روش
تحقیق
:
تحقیق حاضر، با روش توصیفی- پیمایشی و مبتنی بر تکمیل پرسشنامه، با هدف شناخت و سنجش جایگاه آموزش در توانمندسازی و ارتقاء کیفیت زندگی روستائیان مرزی روستاهای دودان و سیمان شهرستان پاوه انجام شد. جامعه مورد مطالعه شامل سرپرست خانوارهای ساکن مورد مطالعه میباشد. حجم نمونه مورد بررسی برای ساکنان روستا 142 نفر بر اساس فرمول کوکران بهصورت تصادفی در دسترس انتخاب شد. ابزار تحقیق پرسشنامه میباشد که روایی آن صوری و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت.
یافتهها و نتیجهگیری:
تحقیق نشان داد، اثر آموزش روستاییان با بهبود کیفیت زندگی روستاییان (کای اسکور = 9/19) و توانمندسازی روستاییان در بحث امنیت اجتماعی(کای اسکور = 2/23) معنیدار بوده است. با اطمینان 95 درصد رابطه مثبت معناداری بین آموزش روستاییان با بهبود کیفیت زندگی و ارتقاء توانمندسازی روستاییان در بحث امنیت اجتماعی بهصورت کلی وجود داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش، توانمندسازی، امنیت اجتماعی، کیفیت زندگی، روستاهای دودان و سیمان پاوه،
عنوان انگلیسی
The role of training in empowering social security and improving the quality of life of villagers (Case study: border villages of Paveh city)
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose:
Nowadays, rural development is to some extent a function of empowering villagers, because the change and evolution of knowledge, skills, and attitudes of villagers leads to rural development. In this regard, education is one of the determining factors for the acceptance of new methods by the villagers and the welcoming of those methods, and as a result, a new attitude has been established in them towards economic activities in rural areas and by improving its awareness capacities (awareness and security) provide the means to improve the quality of life and sustainable development of rural areas. The present research aims to investigate the impact of training on improving the quality of life and empowering the social security of the villagers living in the border areas of Siman and Doudan.
Method:
The current research was carried out using the descriptive-survey method and based on questionnaire completion, to identify and measure the role of training in empowering and improving the quality of life of border villagers in Doudan and Siman villages of Paveh city. The studied community includes the head of the studied resident households. The size of the studied sample for the residents of the village was 142 randomly selected based on the Cochran formula. The research tool is a questionnaire whose face validity and reliability were confirmed using Cronbach’s alpha coefficient.
Findings & conclusion:
The research indicated that the impact of educating the villagers via improving the quality of life of the villagers (Chi score = 19.9) and empowering the villagers with regard to social security (Chi score = 23.2) has been significant. With 95% confidence, it could be argued that in general there was a significant positive relationship between training the villagers and the improvement of their quality of life and their empowerment with regard to social security.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آموزش, توانمندسازی, امنیت اجتماعی, کیفیت زندگی, روستاهای دودان و سیمان پاوه
نویسندگان مقاله
محمد اکبرپور |
استادیار گروه جغرافیا، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه. ایران. نویسنده مسئول. m.akbarpour@razi.ac.ir
مهسا شهبازی |
دانشجوی کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامهریزی روستایی، گروه جغرافیا، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازی، کرمانشاه. ایران. m.shahbazi@stu.razi.ac.ir
نشانی اینترنتی
http://sss.jrl.police.ir/article_101572_709c90c2dc4749be38555332cb216cc4.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات