این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 7 دی 1404
مدیریت بر آموزش انتظامی
، جلد ۱۴۰۰، شماره ۵۳، صفحات ۱۱۷-۱۳۶
عنوان فارسی
تأثیر آموزش مهارتهای برقراری ارتباط مؤثر بر تابآوری و سازگاری اجتماعی دانشجویان دانشگاه نظامی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف
: افراد تابآور و سازگار با فراهمنمودن روابط صمیمانه، میتوانند نقش مؤثری بر ارتقای بهداشت روانی خود و جامعه داشته باشند. این پژوهش با هدف «تاثیر آموزش مهارتهای برقراری ارتباط مؤثر بر تابآوری و سازگاری اجتماعی دانشجویان یکی از دانشگاههای نظامی» انجام گرفته است.
روش:
این پژوهش به روش نیمه آزمایشی و از نوع پیشآزمون – پسآزمون با گروه گواه انجام شد. به این منظور 30 نفر از دانشجویان یکی از دانشگاههای نظامی به روش نمونهگیری در دسترس در سال تحصیلی 98 انتخاب و در دو گروه آزمایشی (15) و کنترل (15) قرار گرفتند ابزار مورد استفاده در این پژوهش مقیاس تابآوری کانر و دیویدسون (2003) و پرسشنامه سازگاری بل (1961) بود که در مرحله پیش آزمون و پس آزمون تکمیل گردید و آلفای کرونباخ پرسشنامه در این پژوهش به ترتیب 80/0 و 86/0 می باشد. پس از تکمیل پیشآزمون، گروه مداخله هشت جلسه 90 دقیقه تحت آموزش مهارتهای ارتباط مؤثر قرار گرفتند. دادهها با روش تحلیل کواریانس مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند.
یافتهها:
در مقایسه با گروه کنترل، افزایش معناداری را در سازگاری اجتماعی و تابآوری نشان دادند (01/0p<).
نتایج:
نتایج پژوهش نشان داد که میتوان آموزش مهارتهای ارتباطی را بهعنوان روش مؤثری برای افزایش سازگاری و تابآوری دانشجویان نظامی در نظر گرفت و از آن در مراکز آموزشی و دانشگاهی استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مهارتهای ارتباط مؤثر، توانایی دریافت و ارسال پیام، کنترل عاطفی، تابآوری، سازگاری اجتماعی،
عنوان انگلیسی
Influence of training the skills of establishing an effective communication on resilience and social adjustment in One of the military university`s students
چکیده انگلیسی مقاله
Resilient and adaptable people can play an effective role in promoting their mental health and that of society, by providing intimate relationships. This study investigates the influence of training the effective communication skills on resilience and social adjustment of students in Police University. This research was conducted by a quasi-experimental and pre-test and post-test method, with a control group. For this purpose, 30 students of one of the police universities were selected by available sampling method in the academic year of 2020 and were divided into two experimental (15) and control (15) groups. The instruments to measure were including the Resilience Scale of Connor and Davidson (2003) and Adaptation Questionnaire of the Bell (1961) which were completed in the pre-test and post-test. After completing the pre-test, the intervention group underwent eight sessions of 90- minute for training about skills of establishing an effective communication. Data were analyzed by analysis of covariance. The results showed that compare to the control group, there is a significant increase in social adjustment and resilience (p <0.01). According to the research results, training of communication skills can be considered as an effective method to increase the adaptability and resilience of police students
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مهارتهای ارتباط مؤثر, توانایی دریافت و ارسال پیام, کنترل عاطفی, تابآوری, سازگاری اجتماعی
نویسندگان مقاله
راشن عبدالهی |
ا ستادیار گروه روان شناسی، دانشکده منابع سازمانی، دانشگاه علوم انتظامی امین ، تهران، ایران
حاجیه رجبی فرجاد |
دانشیار، گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکده منابع سازمانی، دانشگاه علوم انتظامی، تهران، ایران
وحیده سادات فرخجسته |
کارشناسی ارشد ، گروه روانشناسی عمومی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://mape.jrl.police.ir/article_97369_61a2da23918fccfd21c4e2040a3c3e58.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات