این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت بر آموزش انتظامی، جلد ۱۴۰۰، شماره ۵۵، صفحات ۴۵-۷۲

عنوان فارسی مطالعه پدیدارشناسانه منشور مسئولیت اجتماعی رهبری آموزشی در مدرسه
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: مسئولیت اجتماعی رهبری آموزشی در مدرسه خدمتی مستقیم به اجتماع در پاسخ به نیازهای جامعه است به عبارتی ایفای نقش اساسی در هدایت، تربیت و کنترل افراد جامعه است، پژوهش حاضر با هدف ارائه منشور مسئولیت اجتماعی رهبری آموزشی در مدرسه انجام شد.
روش: این پژوهش به روش کیفی با ماهیت اکتشافی و رویکردی پدیدارشناساسانه و نوع هدف کاربردی انجام شد. جامعه آماری شامل کارشناسان، مدیران آموزش و پرورش و مدیران مدارس در سال تحصیلی  1398-1399به صورت زن و مرد در استان‌های تهران، لرستان، کرمانشاه و خوزستان بود و نمونه‌گیری به روش گلوله‌برفی انجام شد. معیار کفایت تعداد مشارکت‌کنندگان، اشباع نظری بود و تعداد شرکت‌کنندگان به 14 نفررسید. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه‌ساختاریافته بود. داده‌ها به روش تحلیل محتوا بررسی شدند. برای اعتباربخشی از روش معیارهای قابل قبول بودن و قابلیت اعتماد استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش شامل40  مضمون فرعی، 242 مفهوم و 6 مضمون اصلی بود که در مجموع منشور مسئولیت اجتماعی رهبری آموزشی در مدرسه را تشکیل می‌دهند.
نتیجه: استفاده از منشور مسئولیت اجتماعی رهبری آموزشی در مدرسه به دست آمده در این پژوهش، در مدارس محیط‌های آموزشی موجب نهادینه شدن مسئولیت اجتماعی در فرهنگ عمومی شده و جامعه از منافع آن بهره‌مند خواهد شد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پدیدارشناسانه، منشور، مسئولیت اجتماعی، رهبری آموزشی، مدرسه،

عنوان انگلیسی Phenomenological study of the charter of Educational Leadership in school
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: The aim of this study was to present the social responsibility of educational  leadership in school
Method: This research was conducted in a qualitative manner with an exploratory nature and a phenomenological approach and the type of applied goal. The statistical population was experts and managers of education and school principals in the academic year 1399-1398 in the form of men and women in the provinces of Tehran, Lorestan, Kermanshah and Khuzestan. Sampling was performed by optimal sampling method. The adequacy criterion for the number of participants was theoretical saturation and the number of participants reached 14%. The research tool was a semi-structured interview. Data were analyzed by content analysis. Acceptability and reliability criteria were used for validation.
Findings:The research findings are 38 sun-themes and 244  concepts that together constitute the Charter of Social Responsibility of school principals.
Conclusion: The use of the Charter of Social Responsibility of educational leadership in school obtained in this study, in schools of educational environments causes the institutionalization of social responsibility in public culture and society will benefit from its benefits.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله پدیدارشناسانه, منشور, مسئولیت اجتماعی, رهبری آموزشی, مدرسه

نویسندگان مقاله آمنه سپهوند |
دانشجوی دکتری تخصصی رشته مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

فرانک موسوی |
دانشیار گروه مدیریت آموزشی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه،دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

محمدجواد کرم افروز |
استادیار گروه مدیریت آموزشی‌، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه،دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه

سوسن لائی |
استادیار گروه مدیریت آموزشی‌، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران


نشانی اینترنتی http://mape.jrl.police.ir/article_98225_8efdb7a0cd790ec0916d53ae94069a1a.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات