دانش‌ انتظامی‌، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۶۷-۸۹

عنوان فارسی نقش تقصیر و تخلف از مقررات رانندگی در میزان مسؤولیت
چکیده فارسی مقاله در تصادفات رانندگی براساس مواد مذکور در باب اشتراک در جنایت از قانون مجازات اسلامی،معیار برای تعیین میزان مسؤولیت طرفین تصادف، صرف انتساب است و چنانچه تصادف به هردو طرف منتسب باشد هردو به‌ میزان مساوی مسؤول پرداخت خسارات هستند و کم یا زیاد بودن درصد تقصیر طرفین تأثیری در میزان مسؤولیت آنها ندارد. از استفتائات موجود در این‌باره نیز دو نظریه به دست می‌آید: نظریه تنصیف که می‌گوید:«به صرف انتساب تصادف به هردو طرف،آنها به میزان مساوی مسؤول هستند و قانون‌گذار از این نظریه پیروی کرده است». نظریه رعایت تناسب بین تقصیر و مسؤولیت که می‌گوید:«هرکدام از طرفین به میزان درصد تقصیر خود مسؤول هستند». درباره نقش تخلف از مقررات راهنمایی و رانندگی در میزان مسؤولیت، قانون مجازات اسلامی ساکت است،لیکن از استفتائات موجود دو نظریه به‌ دست می‌آید: نظریه عدم تلازم بین تخلف و مسؤولیت مختلف که می‌گوید:«تخلف از مقررات نقشی در تعیین میزان مسؤولیت متخلف ندارد،بلکه ملاک،نقش‌ متخلف در ایجاد تصادف و انتساب تصادف به او است». نظریه تلازم بین تخلف و مسؤولیت متخلف که می‌گوید:«صرف تخلف از مقررات،کافی در مسؤول دانستن متخلف در تصادف است».

کلیدواژه‌های فارسی مقاله تخلفات رانندگی، قانون مجازات اسلامی‌، نظریه تنصیف‌، نظریه رعایت متناسب بین تقصیر و مسؤولیت‌ ،

عنوان انگلیسی .
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تخلفات رانندگی, قانون مجازات اسلامی‌, نظریه تنصیف‌, نظریه رعایت متناسب بین تقصیر و مسؤولیت‌ 

نویسندگان مقاله علی محمد جورکویه |



نشانی اینترنتی http://pok.jrl.police.ir/article_97277_52487f4ea43b5d38d508e1e65e9aabd7.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات