|
دانش انتظامی، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۶۷-۸۹
|
|
|
عنوان فارسی |
نقش تقصیر و تخلف از مقررات رانندگی در میزان مسؤولیت |
|
چکیده فارسی مقاله |
در تصادفات رانندگی براساس مواد مذکور در باب اشتراک در جنایت از قانون مجازات اسلامی،معیار برای تعیین میزان مسؤولیت طرفین تصادف، صرف انتساب است و چنانچه تصادف به هردو طرف منتسب باشد هردو به میزان مساوی مسؤول پرداخت خسارات هستند و کم یا زیاد بودن درصد تقصیر طرفین تأثیری در میزان مسؤولیت آنها ندارد. از استفتائات موجود در اینباره نیز دو نظریه به دست میآید: نظریه تنصیف که میگوید:«به صرف انتساب تصادف به هردو طرف،آنها به میزان مساوی مسؤول هستند و قانونگذار از این نظریه پیروی کرده است». نظریه رعایت تناسب بین تقصیر و مسؤولیت که میگوید:«هرکدام از طرفین به میزان درصد تقصیر خود مسؤول هستند». درباره نقش تخلف از مقررات راهنمایی و رانندگی در میزان مسؤولیت، قانون مجازات اسلامی ساکت است،لیکن از استفتائات موجود دو نظریه به دست میآید: نظریه عدم تلازم بین تخلف و مسؤولیت مختلف که میگوید:«تخلف از مقررات نقشی در تعیین میزان مسؤولیت متخلف ندارد،بلکه ملاک،نقش متخلف در ایجاد تصادف و انتساب تصادف به او است». نظریه تلازم بین تخلف و مسؤولیت متخلف که میگوید:«صرف تخلف از مقررات،کافی در مسؤول دانستن متخلف در تصادف است».
|
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تخلفات رانندگی،
قانون مجازات اسلامی،
نظریه تنصیف،
نظریه رعایت متناسب بین تقصیر و مسؤولیت ، |
|
عنوان انگلیسی |
. |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
تخلفات رانندگی,
قانون مجازات اسلامی,
نظریه تنصیف,
نظریه رعایت متناسب بین تقصیر و مسؤولیت |
|
نویسندگان مقاله |
علی محمد جورکویه |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://pok.jrl.police.ir/article_97277_52487f4ea43b5d38d508e1e65e9aabd7.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|