دانش‌ انتظامی‌، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۱۵۹-۱۷۶

عنوان فارسی بررسی جامعه شناختی نگرش جوانان نسبت به هویت ّملی و مؤلفه های آن (مطالعه موردی: جوانان ۱۶ تا ۲۹ ساله شهرستان رودسر – استان گیلان)
چکیده فارسی مقاله هویت ملی فراگیرترین و مهمترین سطح هویت در تمام نظام های اجتماعی است که بر کلیه حوزه های فرهنگ، اجتماع، سیاست و حتی اقتصاد تأثیر گذاراست.  پژوهش حاضر با علم به اهمیت هویت ملی به عنوان مهمترین مؤلفه نظم و انسجام اجتماعی به بررسی میزان آگاهی، احساس تعلق و وفاداری جوانان نسبت به نمادهای مشترک در جامعه به عنوان معرف های هویت ملی پرداخته است. در این راستا تأثیر عواملی همچون جهانی شدن و مصرف رسانه های خارجی، رضایت اجتماعی (رضایت از کار، زندگی و تحصیل) و پایگاه اقتصادی و اجتماعی برنگرش جوانان نسبت به هویت ملی مورد مطالعه قرارگرفته است. تحقیق حاضراز نوع پیمایشی و اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شده است. جامعه آماری جوانان16 تا 29 سال شهرستان رودسر در استان گیلان بوده که از این تعداد 400 نفر به عنوان نمونه انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند.  نتایج تحقیق حاکی ازآن است که: 1 (5/18 درصد پاسخگویان دارای هویت ملی سطح بالا، 13 درصد متوسط و فقط 5/1 درصد دارای هویت ملی سطح پایین هستند. 2 (در حدود 47 درصد نمونه آماری دارای مصرف رسانه های خارجی می باشند یعنی از اینترنت و ماهواره استفاده می کنند. میانگین هویت ملی این دسته به طور معنی داری کمتراز جوانانی است که ً اصلا از اینترنت و ماهواره استفاده نمی کنند. 3 (رابطه هویت ملی با رضایت اجتماعی مثبت (50/0 = r (و با پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی منفی (12 = .-./r (است. 4 ( اگرچه هر سه متغیر مستقل مورد بررسی دارای همبستگی ساده معنی دار با هویت ملی بودند اما فقط دو متغیر رضایت اجتماعی و مصرف رسانه ای خارجی شرایط لازم برای ورود به معادله رگرسیونی جهت پیشبینی هویت ملی را داشتند. 5 (درکل، این دو متغیر 30 درصد واریانس هویت ملی را تبیین می کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله (National undertaking) تعهدملی)، National belongings) تعلق ملی)، National identity) هویت ملی مصرف رسانه های خارجی (use media Foreign، (جهانی شدن (Globalization، (رضایت اجتماعی، (Internet) اینترنت)، Social and economic base) پایگاه اقتصادی و اجتماعی (Societal satisfaxtion) ماهواره (Satellite)،

عنوان انگلیسی .
چکیده انگلیسی مقاله .
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله (National undertaking) تعهدملی), National belongings) تعلق ملی), National identity) هویت ملی مصرف رسانه هاى خارجی (use media Foreign, (جهانی شدن (Globalization, (رضایت اجتماعی, (Internet) اینترنت), Social and economic base) پایگاه اقتصادی و اجتماعی (Societal satisfaxtion) ماهواره (Satellite)

نویسندگان مقاله امیر ملکی |
استادیار گروه جامعه شناسى دانشگاه پیام نور

علیرضا عباسپور |
.کارشناس ارشد جمعیت شناسی و مدرس دانشگاه پیام نور


نشانی اینترنتی http://pok.jrl.police.ir/article_96994_f46efe48cb07a94437c06f47c19897a1.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات