|
دانش انتظامی، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۱۷۷-۲۰۰
|
|
|
عنوان فارسی |
رویکرد عدالت ترمیمی در پیشگیری از بزه کاری دانش آموزان مقطع راهنمائی شهر تهران (با تاکید بر نقش پلیس) |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف یکی از مشکلات و معضلات که در کشور ما ایران موجود می باشد کاهش سن ارتکاب بزه کاری است آمارها نشان دهنده این است که نزدیک به 52% از جمعیت کیفری کانون اصلاح و تربیت اخراجی از نظام آموزش و پرورش می باشند. هدف این پژوهش پیشگیری از بزه کاری دانش آموزان مقطع راهنمائی شهر تهران از طریق توسل به عدالت ترمیمی و اجرای این برنامه ها و استفاده از مصادیق آن در مدارس می باشد. ژ روش این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش تحلیلی- توصیفی است جامعه آماری شامل دو گروه، روسای کلانتری های شهر تهران به تعداد 81 نفر و مدیران مدارس راهنمائی شهر تهران به تعدا 600 نفر می باشد. روش نمونه گیری نسبت به گروه اول تمام شمار و نسبت به گروه دوم240 نفر از مدیران مدارس راهنمائی است که روش نمونه گیری نسبت به آنها سیستماتیک بوده انتخاب شده اند. برای گردآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. یافته ها و نتایج یافته های پژوهش نشان میدهد با توجه به آزمون های خی دو، تای کندال و پیرسون و فریدمن، تی دو نمونه مستقل تفاوت معنا داری بین دو جامعه آماری وجود داشته که از دیدگاه مدیران، آموزش حقوق شهروندی و توسل به میانجگری و از دیدگاه روسای کلانتری حضور پلیس متخصص و آموزش مسائل حقوقی و شهروندی بیشترین تاثیر را در پیشگیری از بزه کاری دانش آموزان دارد. نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهدکه اموزش و اعمال میانجیگری،صلح،سازش وترویج فرهنگ مدارا،پرهیزازبرخوردهای کیفری،تشکیل پلیس اطفال واموزش مسایل حقوقی وتسلط به مبانی روانشناختی دانش آموزان در پیشگیری از بزه کاری موثر است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
پیشگیری،
بزه کاری اطفال،
عدالت ترمیمی،
قضازدائی، |
|
عنوان انگلیسی |
Restorative justice approach in preventing delinquency of middle school students in Tehran (with emphasis on the role of the police) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Purpose One of the problems and dilemmas that exist in our country, Iran, is the decrease in the age of committing a crime. Statistics show that about 52% of the criminal population of the correctional center are expelled from the education system. The purpose of this study is to prevent delinquency of middle school students in Tehran by resorting to restorative justice and the implementation of these programs and the use of examples in schools. ژ Method This research is applied in terms of purpose and in terms of analytical-descriptive method. The statistical population includes two groups, 81 heads of police stations in Tehran and 600 principals of middle schools in Tehran. The sampling method is more than the first group of 240 and compared to the second group of 240 middle school principals for whom the sampling method was systematic. A researcher-made questionnaire was used to collect information. Findings and Results Findings show that according to Chi-square, Tai Kendall, Pearson and Friedman tests, there are significant differences between the two statistical populations from the perspective of managers, civil rights education and mediation, and from the perspective of police chiefs. The presence of specialized police and the training of legal and citizenship issues have the greatest impact on the prevention of student delinquency. The results of the research show that training and practicing mediation, peace, compromise and promoting a culture of tolerance, avoiding criminal encounters, forming a juvenile police force and teaching legal issues and mastering the psychological foundations of students are effective in preventing crime. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
پیشگیری,
بزه کاری اطفال,
عدالت ترمیمی,
قضازدائی |
|
نویسندگان مقاله |
سعید کشفی | گروه عملیات ترافیک، دانشکده راهور، دانشگاه علوم انتظامی امین
|
|
نشانی اینترنتی |
http://pok.jrl.police.ir/article_95271_02b243d3cb96cc64a8c297b0abd997e1.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|