دانش‌ انتظامی‌، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۹-۳۵

عنوان فارسی بکارگیری رویکرد DEMATEL برای ارزیابی روابط میان متغیرهای رضایت مشتریان، رضایت شغلی، یادگیری، فرهنگ و تعهد سازمانی
چکیده فارسی مقاله هدف از این مطالعه، بررسی ارتباط میان رضایت شغلی، رضایت مشتریان، یادگیری، فرهنگ و تعهد سازمانی در دانشگاه علوم انتظامی است. ارزیابی رابطه میان هر یک از متغیر های مذکور را می توان به نوعی مساله تصمیم گیری نیز تلقی نمود که در آن تعاملات نظام مند میان متغیرها موجب برقراری روابط درونی می گردد. در این راستا، می توان از روش آزمایشگاه ارزیابی و آزمون تصمیم گیری (DEMATEL) که یکی از روش های مناسب تصمیم گیری برای استخراج روابط علی میان متغیرها است، علاوه بر تعیین روابط میان متغیرها به عنوان راهی برای مدیریت وابستگی های درونی در یک مجموعه متغیرها نیز استفاده نمود. از این رو، در این تحقیق، با استفاده از نظرات ده نفر از کارشناسان و خبرگان مدیریت در دانشگاه علوم انتظامی، رابطه میان متغیر های رضایت شغلی، رضایت مشتریان، یادگیری، فرهنگ و تعهد سازمانی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج حاصل از یافته های تحقیق حاکی از آن است که رضایت شغلی بر رضایت مشتریان و فرهنگ سازمانی، یادگیری سازمانی بر رضایت مشتریان و رضایت شغلی، فرهنگ سازمانی بر رضایت شغلی، رضایت مشتریان، تعهد سازمانی و یادگیری سازمانی و تعهد سازمانی بر یادگیری سازمانی، رضایت شغلی و رضایت مشتریان تاثیر گذار هستند. از طرف دیگر، رضایت مشتریان تاثیر پذیرترین و فرهنگ سازمانی تاثیر گذارترین متغیرها هستند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رضایت شغلی، رضایت مشتریان، یادگیری سازمانی، فرهنگ سازمانی و تعهد سازمانی، روش آزمایشگاه ارزیابی و آزمون تصمیم گیری،

عنوان انگلیسی Applying the DEMATEL approach to evaluate the relationships between the variables of customer satisfaction, job satisfaction, learning, culture and organizational commitment
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to investigate the relationship between job satisfaction, customer satisfaction, learning, culture and organizational commitment in the University of Law Enforcement Sciences. Assessing the relationship between each of the mentioned variables can be considered as a kind of decision-making problem in which systematic interactions between variables lead to the establishment of internal relationships. In this regard, the laboratory evaluation and decision test (DEMATEL) method, which is one of the appropriate decision methods to extract causal relationships between variables, in addition to determining the relationships between variables as a way to manage internal dependencies in a set He also used variables. Therefore, in this study, using the opinions of ten management experts at the University of Law Enforcement Sciences, the relationship between job satisfaction, customer satisfaction, learning, culture and organizational commitment has been investigated. The results of the research findings indicate that job satisfaction on customer satisfaction and organizational culture, organizational learning on customer satisfaction and job satisfaction, organizational culture on job satisfaction, customer satisfaction, organizational commitment and organizational learning and organizational commitment on organizational learning, Job satisfaction and customer satisfaction are influential. On the other hand, customer satisfaction is the most influential and organizational culture is the most influential variables.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله رضایت شغلی, رضایت مشتریان, یادگیری سازمانی, فرهنگ سازمانی و تعهد سازمانی, روش آزمایشگاه ارزیابی و آزمون تصمیم گیری

نویسندگان مقاله رضا اقایی |
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی سازمان مدیریت صنعتی


نشانی اینترنتی http://pok.jrl.police.ir/article_95258_20e663272bb8a77ec561a9975edce7cb.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات