دانش‌ انتظامی‌، جلد ۲۳، شماره ۲، صفحات ۲۰۹-۲۳۴

عنوان فارسی نقش تفکر انتقادی در نظم‌جویی هیجان(مورد مطالعه : دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی امین)
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: نظم‌جویی هیجان مؤلفه‌ی مرکزی در سازمان‌دهی رفتار سازگارانه و جلوگیری از بروز هیجانات منفی و رفتارهای ناسازگارانه است. هدف پژوهش حاضر نقش تفکر انتقادی بر نظم‌جویی هیجانی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی امین بوده است.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی، از نظر روش پیمایشی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل دانشجویان کاردانی بوده است. حجم نمونه 210 نفر با فرمول کوکران به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب و به پرسش‌نامه‌های تفکر انتقادی ریکتس و نظم‌جویی هیجان گروس و جان پاسخ دادند. تجزیه وتحلیل داده‌ها در نرم‌افزار spss و amos صورت پذیرفت.
یافته‌ها: مطابق یافته‌های پژوهشی، تفکر انتقادی بر نظم‌جویی هیجان و نیز خلاقیت، بالندگی، تعهد بر نظم‌جویی هیجان تأثیر مثبت و معناداری داشتند. میانگین تفکر انتقادی 155/3 و نظم‌جویی هیجان 722/4 و آزمون کفایت (926/0) و بارتلت (05/0<  p) بوده، کلیه بارهای عاملی مدل دارای مقادیر بالای 3/0 و اعداد معناداری مربوط به ضرایب فرضیه‌ها بزرگ‌تر از 96/1 که معنادار بودن را نشان داد. پایایی پرسشنامه‌ها با آلفای کرونباخ محاسبه و تمامی عوامل بالاتر از 7/0 بود و روایی از نظر متخصصان مورد تأیید قرار گرفت.
نتایج: تفکر انتقادی دانشجویان را در رفتارهای قاطعانه صحیح، توانایی برقراری ارتباط با دیگران، مدیریت هیجان، کنترل خشم سرکوبی هیجانات منفی و اضطراب کمک کرده و در نتیجه از آسیب‌های اجتماعی و فردی حفظ و در راهبردهای نظم‌جویی شناختی همچون توانمندسازی روان‌شناختی و هیجان، کیفیت زندگی، عزت نفس، بهداشت روانی، سلامت جسمانی، خود سنجی، خود نظم دهی، خلاقیت و... مؤثر واقع می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تفکر انتقادی، دانشگاه علوم انتظامی امین، نظم‌جویی هیجان،

عنوان انگلیسی The Role of Critical Thinking in Emotion Regulation (Case Study: Students of Amin Police University)
چکیده انگلیسی مقاله Background and objective: Emotion regulation is a central component in organizing adaptive behavior and preventing negative emotions and maladaptive behaviors. The purpose of this study was to investigate the role of critical thinking on emotional regulation of students of Amin Police University.
Method: In terms of its objectives the present study was of an applied research type and in terms of method it is considered as a survey study using structural equations. The statistical population included associate students. The sample size of 210 individuals was selected through Cochran's formula using simple random sampling method. They answered the Ricketts' critical thinking and Gross and John emotion regulation questionnaires. Data analysis was performed in SPSS and AMOS software.
Findings: According to research findings, critical thinking had a positive and significant effect on emotion regulation as well as creativity, maturity and commitment on emotion regulation. The mean score of critical thinking was 3.155 and emotion regulation was 4.722. The adequacy and Bartlett tests were 0.926 and p <0.05, respectively. All factor loads of the model had values ​​above 0.3. The significance values related to the coefficients of hypotheses were greater than 1.96 which showed significance. The reliability of the questionnaires was calculated using Cronbach's alpha and all factors were higher than 0.7 and the validity was confirmed by the experts.
Results: Critical thinking helps students in correct assertive behaviors, ability to communicate with others, emotion management, control anger, suppress negative emotions and anxiety, and thus protect them from social and personal harm; it is also effective in cognitive regulation strategies such as psychological empowerment and emotion, quality of life, self-esteem, mental health, physical health, self-esteem, self-regulation, creativity, etc.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تفکر انتقادی, دانشگاه علوم انتظامی امین, نظم‌جویی هیجان

نویسندگان مقاله طیبه خادمی |
دانشجوی دکترای فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران

جواد خلعتبری |
دانشیار تخصصی روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن،ایران

صادق رضایی |
همکار


نشانی اینترنتی http://pok.jrl.police.ir/article_96334_728e8a75cec6e115f7c2ce31e3666883.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات