دانش‌ انتظامی‌، جلد ۲۵، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی الگوی دانش‌آفرینی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در مدیریت پیشگیری انتظامی از جرم
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: امروزه چالش جدی مدیران، مدیریت اثربخش دانش است، کمبود یا نبود مدل مناسب مدیریت دانش آنان را ناگزیر کرده است که از خطاهای خود درس بگیرند. از این­ رو این پژوهش با هدف طراحی الگوی دانش‌آفرینی فراجا در مدیریت پیشگیری انتظامی از جرم انجام شده است.
روش: این پژوهش از نظر هدف، توسعه‌ای–کاربردی، از حیث گردآوری داده­ ها پیمایشی، از لحاظ تحلیل داده­ ها توصیفی و استنباطی و دارای رویکردی آمیخته (کمی / کیفی) و ماهیتی اکتشافی است. داده­ های لازم با مصاحبه نیمه­ ساختاریافته با خبرگان و پرسشنامه محقق­ ساخته دانش­ آفرینی و مدیریت پیشگیری انتظامی از جرم بر اساس طیف لیکرت تحصیل شد. مشارکت­ کنندگان در بخش کیفی 17 نفر، شامل خبرگان فراجا، اعضای هیئت‌علمی، مدیران و کارشناسان مجرب حوزه پیشگیری انتظامی هستند که به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و در شناسایی عوامل از طریق مصاحبه و تأیید عوامل از طریق روش دلفی؛ در ساخت مدل مشارکت داشته‌اند. جامعه آماری در فرایند پیاده‌سازی مدل، شامل کارشناسان، فرماندهان و مدیران ستادی و صفی مرکز شامل ستاد پلیس پیشگیری فراجا و معاونت عملیات فراجا و فرماندهی انتظامی تهران بزرگ به تعداد 360  نفر و حجم نمونه طبق جدول مورگان 186 نفر که به‌صورت تصادفی طبقه‌ای متناسب با حجم طبقات انتخاب شده‌اند. به‌منظور بررسی اعتبار مدل از نرم‌افزارهای اس. پی. اس. اس. ویراست 26 و SMART PLS ویراست 3/3 استفاده شد.
یافته­ ها: بین عوامل تواناساز دانش با عوامل خلق دانش (05/0>p،249/0β=) و نیز عوامل تسهیل‌کننده دانش با عوامل خلقِ دانش (05/0>p،500/0β=) رابطه معنادار وجود دارد، با توجه به مثبت شدن ضریب مسیر، این رابطه‌ها از نوع افزایشی (مستقیم) می‌باشند. همچنین نتایج نشان‌دهنده رابطه معنادار و افزایشی میان متغیر عوامل تواناساز دانش با مدیریت پیشگیری انتظامی از جرم (05/0>p،294/0β=) و رابطه معنادار و افزایشی میان متغیر عوامل خلق دانش با مدیریت پیشگیری انتظامی از جرم (05/0>p،212/0β=) است.
نتیجه­ گیری: با افزایش و بهبود متغیرهای عوامل تواناساز دانش و عوامل تسهیل‌کننده دانش، عوامل خلق دانش بهبود پیدا خواهد کرد. علاوه بر تأثیر مستقیم، به‌طور غیرمستقیم از طریق عوامل خلق دانش بر مدیریت پیشگیری انتظامی از جرم نیز تأثیر می­ گذارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانش، دانش آفرینی، پیشگیری، پیشگیری از جرم، مدیریت دانش، فراجا،

عنوان انگلیسی The knowledge creation model of the Police command of the Islamic Republic of Iran in the management of Police crime prevention
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: A serious challenge faced by managers today is to be able to manage knowledge effectively, but due to the lack or absence of a suitable model, they are forced to learn from their mistakes. Therefore, the present research was conducted with the aim of designing a model of Faraja knowledge creation in the management of police crime prevention.

Method: This research has a mixed approach (qualitative and quantitative), the necessary data were collected through expert interviews and knowledge creation questionnaires and crime prevention management. The statistical population of the research in the qualitative part includes the elites of Faraja consisting of faculty members, managers, experts and experts in the field of law enforcement, in the number of 17 people who were selected by purposeful sampling, and the statistical population in the process of implementing the model, including all experts, commanders, There are 390 heads and managers of the center and the sample size is 156 according to Cohen's table, who were randomly selected according to the size of the classes. In this research, SPSS version 26 and SMART PLS version 3.3 software were used to check the validity of the model.

Findings: There is a significant relationship between knowledge creation enabling factors and knowledge creation factors (β=0.249, p < 0.05) and knowledge creation facilitating factors with knowledge creation factors (β = 0.500, p < 0.05). Moreover, due to the positive path coefficient, these relationships are of incremental (direct) type. Also, the results show a significant and incremental (direct) relationship between the variable of knowledge creation enabling factors with crime prevention management (p<0.05, β=0.294) and a significant and incremental (direct) relationship between the variable of knowledge creation factors and management disciplinary prevention of crime is (p<0.05, β=0.212).

Conclusion: By increasing and improving the variables of knowledge creation enabling factors and knowledge creation facilitating factors, knowledge creation factors will improve. In addition, in addition to the direct effect, it also affects the management of police crime prevention indirectly and through knowledge creation factors.

Keywords: knowledge, knowledge creation, prevention, crime prevention, knowledge management, Faraja
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله دانش, دانش آفرینی, پیشگیری, پیشگیری از جرم, مدیریت دانش, فراجا

نویسندگان مقاله فرزین فولادی |
دانشجوی دکتری رشته مدیریت پیشگیری از جرم، دانشگاه علوم انتظامی امین. تهران. ایران.

محمد بارانی |
دانشیار گروه حقوق دانشگاه علوم انتظامی امین. تهران. ایران.

عبدالله مجیدی |
دانشیار گروه مدیریت دانشگاه علوم انتظامی امین. تهران. ایران.

اکبر استرکی |
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه علوم انتظامی امین. تهران. ایران.


نشانی اینترنتی http://pok.jrl.police.ir/article_101825_92974840191b2950cc7848adb2e7a2a4.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات