دانش‌ انتظامی‌، جلد ۲۵، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی الگوی توسعۀ آموزش تیراندازی در مراکز آموزشی پلیس ایران با تأکید بر عوامل روان‌شناختی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: پلیس برای انجام وظیفه خود از سلاح استفاده و اقدام به تیراندازی می کند. هدف این پژوهش طراحی الگوی توسعۀ تیراندازی در مراکز آموزشی پلیس ایران با رویکرد روان‌شناختی است.
روش: از نظر راهبرد، کیفی و از لحاظ هدف و ماهیت، توسعه‌ای - کاربردی به روش نظریه‌سازی داده‌بنیاد با رویکرد نظام‌مند اشتراس و کوربین است. مشارکت‌کنندگان در پژوهش خبرگان دانشگاهی مدیریت ورزشی، علوم انتظامی، مراکز آموزشی، اساتید و مربیان تیراندازی پلیس با نمونه‌گیری به روش نظری (قضاوتی) بودند که طی مصاحبه با صاحب‌نظران اشباع نظری حاصل شد. ابزار پژوهش برگه‌های کدگذاری طبق دستورالعمل محقق ساخته بودند که روایی آن توسط اعضای گروه پژوهش تأیید شد و پایایی آن نیز با معیار پی‌اسکات (ضریب توافق بین کدگذاران) 95/0 محاسبه شد.
یافته‌ها: تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با کدگذاری‌های باز، محوری و انتخابی اسناد و مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته جهت شناسایی مقوله‌های پدیدۀ مرکزی، شرایط علّی، زمینه‌ای، مداخله‌گر، راهبردها و پیامدها صورت گرفت. نتایج کیفی در قالب 35 مقوله، 136 کد مفهومی و 222 گویه در دل ابعاد 6 گانه الگو جای گرفتند. از برآیند مصاحبه با صاحب‌نظران می‌توان این گونه بحث نمود که پیامد توسعۀ آموزش تیراندازی شامل پیامدهای سازمانی، پیامدهای ملی و اجتماعی، پیامدهای آموزشی و پیامدهای بهینه و مطلوب را در پی خواهد داشت.
نتایج: پیشایندها و برآیندهایی توسعۀ آموزش تیراندازی در مراکز آموزشی پلیس با رویکرد روان‌شناختی در اثربخشی و موفقیت نیروهای پلیس در مأموریت‌های عملیاتی می‌تواند مفید وکاربردی باشند. توسعۀ تیراندازی نیروهای پلیس، شامل اصلاحاتی در زمینه آموزشی، ساختاری، ارتباطی- تجهیزاتی، مدیریتی و فنی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الگوی توسعه، آموزش تیراندازی، مراکز آموزشی پلیس، عوامل روان‌شناختی،

عنوان انگلیسی Paradigm pattern of shooting training development in Iran's Educational police centers with emphasis on psychological factors
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: The purpose of the research is to design a paradigm model for the development of shooting in Iranian police training centers with a psychological approach.


Method: In terms of strategy, it is qualitative, and in terms of purpose and nature, it is developmental-applied based on the foundation's data theorizing method with Strauss and Corbin's systematic approach. The participants in the research were academic experts in sports management, law enforcement sciences, educational centers, professors and police shooting instructors with theoretical (judgmental) sampling, and theoretical saturation was achieved during the interview with the 20th expert. The research tool was the coding sheets according to the instructions of the researcher, whose validity was confirmed by the members of the research group, and its reliability was calculated using the P-Scott criterion (agreement coefficient between coders) of 0.95.


Findings: Data analysis was done with open, central and selective coding of documents and semi-structured interviews to identify the categories of central phenomenon, causal conditions, background, intervention, strategies and consequences.


Results: The antecedents and outcomes of the development of shooting training in police training centers with a psychological approach can be useful and practical in the effectiveness and success of police forces in operational missions. Therefore, the development of shooting of police forces requires more educational, structural, communication-equipment, management and technical reforms.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله الگوی توسعه, آموزش تیراندازی, مراکز آموزشی پلیس, عوامل روان‌شناختی

نویسندگان مقاله داود ربیعی |
دانشجوی دکتری رشته مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

ابوالفضل فراهانی |
استاد گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران .

فرناز ترابی |
دانشیار گروه تربیت‌بدنی، دانشگاه پیام‌ نور، تهران، ایران

غلامرضا مرادی سیاسر |
استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی،دانشکده علوم پایه نصر، دانشگاه علوم انتظامی امین. تهران. ایران


نشانی اینترنتی http://pok.jrl.police.ir/article_101228_f77357833e88d3d01c9c48eb26d9c067.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات