|
توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، جلد ۱۴۰۰، شماره ۶۰، صفحات ۲۴۷-۲۷۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بهکارگیری مدلی ریاضی برای تعیین و مدلسازی شاخصهای کلیدی انتخاب تأمینکننده در صنعت خودروسازی ایران |
|
چکیده فارسی مقاله |
در محیطهای کسبوکار امروزی، تولیدکنندگان با فشار فزاینده، الزامات مشتریان در شخصیسازی محصول، بهبود کیفیت و پاسخگویی به تقاضا روبهرو هستند. از اینرو، برای حفظ کسبوکار در این فشارها، بیشتر شرکتها درصدد توسعه شراکت راهبردی بلندمدت با چند تأمینکننده معدود و همکاری با آنها هستند، بهطوریکه برای مشتریان ایجاد ارزش کنند. در این راستا، مفهوم انتخاب تأمینکننده شکل گرفته است. این پژوهش بر آن است تا با بررسی ادبیات مربوط به بیستسال گذشته در حوزه انتخاب تأمینکنندگان، شاخصهای کلیدی و اثربخش انتخاب تأمینکنندگان را در محیط صنعت خودروسازی ایران با استفاده از روش دلفی فازی شناسایی و با استفاده از روش دیمتل فازی، الگویی نظاممند را برای مدلسازی و تأثیرگذاری شاخصها ارائه کند. نتایج حاصل از پژوهش، بیانگر آن است که شاخصهای کلیدی مؤثر بر انتخاب تأمینکننده در صنعت خودروسازی ایران عبارتند از: یکپارچگی راهبردی با تأمینکننده، قیمت، هزینه کل، صداقت و اعتماد و قابلیت اطمینان تأمینکننده، دورههای پرداخت به تأمینکننده و نزدیکی روابط با تأمینکننده. یکپارچگی راهبرد با تأمینکننده مؤثرترین و نزدیکی روابط با تأمینکنندگان تأثیرپذیرترین عوامل هستند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تأمینکننده،
شاخصهای کلیدی انتخاب تأمینکننده،
روش دلفی فازی،
روش دیمتل فازی،
صنعت خودروسازی ایران، |
|
عنوان انگلیسی |
Applying a Mathematical Model to Determine and Model the Key Indicators of Supplier Selection in the Iranian Automotive Industry |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
In modern business environments, manufacturers are facing increasing pressure, customer requirements in product personalization, quality improvement, and demand response. Therefore, in order to keep the business under these pressures, most companies are looking to develop a long-term strategic partnership with a few suppliers and work with them in order to create value for customers. In this regard, the concept of supplier selection has been formed. This study intends to review the literature related to the last twenty years in the field of supplier selection, identify key indicators and effectiveness of supplier selection in the Iranian automotive industry using the fuzzy Delphi method and using the fuzzy Demetel technique, Provide a systematic model for modeling and influencing indicators. The results of the research indicate that the key indicators affecting the choice of supplier in the Iranian automotive industry are: strategic integration with the supplier, price, total cost, honesty and trust and reliability of the supplier, payment periods to the supplier, and close relationships with suppliers. Strategic integration with suppliers is the most effective and proximity to suppliers are the most influential factors. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
تأمینکننده,
شاخصهای کلیدی انتخاب تأمینکننده,
روش دلفی فازی,
روش دیمتل فازی,
صنعت خودروسازی ایران |
|
نویسندگان مقاله |
میلاد آقائی | استادیار، گروه آمادوپشتیبانی، دانشکده منابع سازمانی، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران.
صفر فضلی | دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران
نیلوفر صفری | کارشناس، مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://harold.jrl.police.ir/article_96363_880806b93d1f4a2304356a21974169c8.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|