توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، جلد ۱۴۰۱، شماره ۶۳، صفحات ۱۶۱-۱۸۸

عنوان فارسی پروتکل مداخله‌ای-حمایتی و تأثیر آن بر تاب‌آوری و سواد رسانه‌ای در جامعه متأثر از طوفان رسانه‌ای (وابسته به روش پرتاب میان گرگ‌ها) (مورد مطالعه: کارکنان دانشگاه علوم انتظامی امین)
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: پژوهش حاضر، با هدف طراحی دستورالعمل مداخله‌ای-حمایتی و تأثیر آن بر تاب‌آوری و سوادرسانه‌ای در کارکنان دانشگاه علوم انتظامی امین، انجام شد. این پژوهش، از نظر هدف، کاربردی و در گروه طرح‌های شبه‌آزمایشی با گروه گواه و آزمایش است.
روش: نمونه این پژوهش، 40 نفر از کارکنان دانشگاه علوم انتظامی امین بودند که به‌شیوه غیراحتمالی در دسترس، پس از اجرای آزمون‌های سواد رسانه‌ای و تاب‌آوری، گزینش و در دو گروه آزمون و کنترل، تقسیم شدند. ابزار گردآوری، مقیاس تاب‌آوری کانر- دیویدسون (2003) و سواد رسانه‌ای فلسفی (1393) بود. دستورالعمل طراحی‌شده، شامل کارگا‌ه‌های گروهی، ‌به‌ مدت ده جلسه و به‌صورت 2 جلسه در هفته، در پنج هفته متوالی بود که تنها برای گروه آزمون اجرا شد. برای آزمون اثربخشی دستورالعمل، از تحلیل کوواریانس و نرم‌افزارSPSS  نسخه 26 بهره‌گیری شد.
یافته‌ها: بر اساس نتایج، میانگین نمره‌های تاب‌آوری و سواد رسانه‌ای در گروه آزمایش، افزایش داشت و فرضیه‌های پژوهش مبنی بر اثرگذاری طراحی دستورالعمل مداخله‌ای-حمایتی، با احتمال 95 درصد تأیید شد.
 نتایج: نظر به تأثیر معنادار طراحی دستورالعمل مداخله‌ای–حمایتی، بهره‌گیری از آن به‌منظور ارتقای تاب‌آوری و سواد رسانه‌ای کاربران، توصیه می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پرتاب میان گرگ‌ها، تاب‌آوری، سواد رسانه‌ای، طوفان رسانه‌ای،

عنوان انگلیسی Intervention-Support Protocol and Its Effect on Media Resilience and Literacy in the Society Affected by Media Storm (Depending on the Method of Throwing Among the Wolves)(Case Study: Staff of Amin University of Law Enforcement Sciences)
چکیده انگلیسی مقاله Background and objective: The present study was conducted to design intervention-supportive guidelines and its effect on resilience and media literacy in the staff of Amin University of Law Enforcement Sciences. This research is applied in terms of purpose and in the group of quasi-experimental designs with the control and experimental groups.
Method: The sample of this study was 40 employees of Amin University of Law Enforcement Sciences who were selected by non-probability method available after performing media literacy and resilience tests and divided into two groups of test and control. The collection tools were Conner-Davidson (2003) Resilience Scale and Philosophical Media Literacy (2014). The designed instructions included group workshops, for ten sessions and 2 sessions per week, for five consecutive weeks, which were implemented only for the experimental group. To test the effectiveness of the instruction, analysis of covariance and SPSS software version 26 were used.
Findings: Based on the results, the mean scores of resilience and media literacy in the experimental group increased and the research hypotheses about the effectiveness of the design of intervention-support guidelines were confirmed with 95% probability.
 Results: Due to the significant effect of designing intervention-supportive guidelines, its use is recommended to promote resilience and media literacy of users
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله پرتاب میان گرگ‌ها, تاب‌آوری, سواد رسانه‌ای, طوفان رسانه‌ای

نویسندگان مقاله حمیدرضا عبدلی |
دانشجوی دکتری، روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

معصومه آزموده |
استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی ،تبریز، ایران

سید محمود طباطبائی |
دانشیار،گروه فیزیولولوژی، دانشکده علوم پزشکی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

مهران صمدی |
استادیار،گروه علوم ارتباطات اجتماعی ، دانشکده علوم اجتماعی،واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران


نشانی اینترنتی http://harold.jrl.police.ir/article_98552_30c431da1ba57cbc353207db53b8b71c.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات