|
توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، جلد ۱۴۰۱، شماره ۶۵، صفحات ۵۳-۹۰
|
|
|
عنوان فارسی |
مدل ادراک کارکنان از هوش مصنوعی در کار با استفاده از فن دادهبنیاد |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: این پژوهش، بهدنبال ارائه مدلی تجربی برای ادراک کارکنان از هوش مصنوعی در کار با استفاده از فن داده بنیاد است. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی، از لحاظ روششناسی در دسته پژوهشهای اکتشافی و بر حسب دادهها، کیفی است. ابزار مورد استفاده نیز، مصاحبه نیمهساختاریافته با اساتید و مدیران اداری دانشگاه علوم انتظامی امین است که تعداد آنها با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی تا اشباع نظری، 12 نفر است. در این پژوهش از روایی محتوایی و آزمون پایایی بازآزمون استفاده شده است. همچنین برای تجزیهوتحلیل دادهها، از فن دادهبنیاد نظاممند پنج عاملی، بهره گرفته شد. یافتهها: یافتهها حاکی از آن است که در مجموع، تعداد 43 مقوله و 443 کد احصا و در قالب پنج مقوله علی، زمینهای، مداخلهای، راهکارها و پیامدها تنظیم شد. نتایج: معیارهای جدید برای این پژوهش، ایجاد شد که نشان میدهد احساس کارکنان نسبت به جایگزینی شغلشان با فناوریهای هوشمند، چگونه است و چطور میتوانند پیشرفت شغلی و دانش فناوری را در پرتو هوش مصنوعی، درک و استفاده کنند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ادراک کارکنان،
هوش مصنوعی،
کار و فن دادهبنیاد، |
|
عنوان انگلیسی |
Provide a model of employees' perception of artificial intelligence at work using data-based techniques |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: Previous studies have shown that employees are confused about the use of artificial intelligence at work and some of them have fears and stress due to ignorance and unemployment, as well as little empirical research on the level of awareness and perception. There are employees of artificial intelligence at work, so this study seeks to provide an empirical model for employees' perception of artificial intelligence at work using the foundation data technique.
Methodology: The present research method is applied in terms of purpose, with a qualitative-exploratory approach and in terms of implementation using data-based technique. The instrument used was a semi-structured interview with experts in this field, including professors and administrative managers of Amin University of Law Enforcement Sciences, whose number was selected using targeted snowball sampling based on the saturation principle, 12 people.
Findings: The results showed that a total of 43 categories and 443 statistical codes were set in the form of five causal categories, contexts, interventions, strategies and consequences.
Results: New criteria were created for this study, which show how employees feel about replacing their jobs with smart technologies, and how they can digest and use career advancement and technological knowledge in the light of artificial intelligence. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
ادراک کارکنان,
هوش مصنوعی,
کار و فن دادهبنیاد |
|
نویسندگان مقاله |
ذبیح اله کرمی | استادیار گروه روان شناسی دانشگاه افسری و تربیت پلیس امام حسن مجتبی(ع)، تهران، ایران
محمدامین ترابی | دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سید روح اله حسینی | دانشآموخته کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://harold.jrl.police.ir/article_99105_63e804170998e8cc0d510e7fc10c0ee5.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|