توسعه مدیریت منابع انسانی و پشتیبانی، جلد ۱۴۰۱، شماره ۶۵، صفحات ۲۷-۵۲

عنوان فارسی بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی،سرمایه انسانی و سرمایه روانشناختی بر ایجاد تصویر مثبت از دانشگاه ایلام با تبیین نقش میانجی رهبری اصیل(مطالعه موردی :اعضای کادر اداری و هیأت علمی دانشگاه ایلام)
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: هدف این پژوهش، بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی، سرمایه انسانی و سرمایه روان‌شناختی بر ایجاد تصویر مثبت از دانشگاه ایلام با تبیین نقش میانجی رهبری اصیل است.
روش: پژوهش حاضر از حیث هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده‌ها توصیفی- هم‌بستگی است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه ایلام به تعداد 480 نفر می‌باشند که 214 نفر از آنان تصادفی و بر اساس فرمول کوکران انتخاب شدند. در این پژوهش برای سنجش متغیرهای سرمایه اجتماعی، سرمایه انسانی، سرمایه روان‌شناختی، تصویر مثبت، رهبری اصیل به ترتیب از پرسش‌نامه‌های سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال (1998)، سرمایه روان‌شناختی لوتانز و همکاران (2007)، سرمایه انسانی نادری (1390) و برای ابعاد تصویر سازمانی از دانشگاه، رهبری اصیل آولیو، گاردنر و والیوم (2006) استفاده شده که دارای ضریب پایایی بالاتر از 7/0 و روایی آن‌ها توسط متخصصان، خبرگان و اساتید مورد تأیید قرار گرفته است. برای دقت بیشتر، از هرکدام از پرسش‌نامه‌های مذکور به تعداد 230 فقره توزیع شد که تعداد 214 فقره از آن‌ها بدون هیچ ایرادی تکمیل و اعاده شد. در این پژوهش برای دست‌یابی به بخش آمار توصیفی و انجام آزمون کلموگروف – اسمیرنوف از نرم‌افزار اس.پی اس.اس[1] و در بخش آمار استنباطی پژوهش از نرم‌افزار آموس[2] برای انجام آزمون‌های تحلیل عاملی و معادلات ساختاری در جهت رد یا تأیید فرضیه‌های پژوهش استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌ها حاکی از آن است که سرمایه اجتماعی، سرمایه انسانی، سرمایه روان‌شناختی و ابعاد و مؤلفه‌های آن‌ها بر ایجاد تصویر مثبت از دانشگاه ایلام با تبیین نقش میانجی رهبری اصیل تأثیر مثبت و معنادار دارند.
نتایج: نتایج حاکی از آن است که برای ایجاد تصویر مثبت از دانشگاه ایلام، می‌بایست با توجه به نقش رهبری اصیل، به متغیرهای سرمایه اجتماعی، انسانی و روان‌شناختی توجه ویژه کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سرمایه اجتماعی، سرمایه انسانی، سرمایه روانشناختی، تصویر مثبت، رهبری اصیل،

عنوان انگلیسی The Impact of Social Capital, Human Capital and Psychological Capital on Creating a Positive Image of Ilam University by Explaining the Mediating Role of Authentic Leadership (Case Study: Faculty Members and Staff of Ilam University)
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to investigate the impact of social capital, human capital and psychological capital on creating a positive image of Ilam University by explaining the mediating role of authentic leadership. The purpose of the present study is to describe the applied purpose and the descriptive-Correlational method of data collection. The statistical population of the staff and faculty members of Ilam university are 480 persons,214 of whom are randomly selected based on Cochran formula.In this study for measuring social capital variables,human capital ,psychological capital, positive image, authentic leadership respectively from Nahapit and Goshal(1998) social capital questionnaires,Luthans et al (2007) psychological questionnaires,Naderi human capital (2011),Organizational image dimensions have been used by the university ,the authentic leadership of Avolio,Gardner and valium (2006). Which has a reliability coefficient higher than 0/7 and their validity has been approved by experts,experts in the fields, and instructors and consultans.Each of the questionnaires was distributed to 230 for more accuracy, 2014 of which were completed without any problems. In this study,descriptive statistics and kolmogorof-smirnof test were used by SPSS soft ware,and in the inferential statistics section AMOS soft ware was used to perform factor analysis and structural equation tests to reject or confirm the research hypotheses.the results show that social capital ,human capital,psychological capital and their dimensions and componenets have a positive and significant effect on creating a positive image of Ilam the university by explaining the mediating role of authentic leadership.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله سرمایه اجتماعی, سرمایه انسانی, سرمایه روانشناختی, تصویر مثبت, رهبری اصیل

نویسندگان مقاله لیلی داوند |
دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مدیریت دولتی دانشگاه ایلام، ایلام، ایران

صید مهدی ویسه |
دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران

محمد تابان |
دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران


نشانی اینترنتی http://harold.jrl.police.ir/article_98140_30b7b8cb43dd29569baf592403d1cb39.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات