|
توسعه سازمانی پلیس، جلد ۱۶، شماره ۷۰، صفحات ۱۱-۳۷
|
|
|
عنوان فارسی |
شناسایی و رتبه بندی عوامل ارتقاء پاسخگویی عمومی در سازمانهای دولتی (مورد مطالعه ذی حسابان دستگاه های اجرایی ) |
|
چکیده فارسی مقاله |
امروزه یکی از دغدغههای اصلی مدیریت دولتی در حوزه عملی و نظری پاسخگویی عمومی است. اگر حکومتهای دموکراسی در عمل نتوانند در قبال اقداماتشان به مردم پاسخگو باشند، در آن صورت دموکراسی تنها در حد حرف و شعار باقی خواهد ماند لذا با توجه به اهمیت پاسخگویی عمومی، پژوهش حاضر به تحلیل، شناخت و رتبه بندی ابعاد پاسخگویی عمومی در سازمانهای دولتی میپردازد. این تحقیق از نظر روش تحقیق ترکیبی است که با استفاده از رویکرد کیفی – کمی – کمی انجام شده است که در فاز اول از روش کیفی تحلیل محتوا و در فاز دوم از روش کمی دلفی و روش پیماییشی استفاده شده است. بر اساس نظر خبرگان، 6 عامل پاسخگویی قانونی، مالی، سیاسی، اخلاقی، دموکراتیک و عملکرد به عنوان عوامل ارتقاء پاسخگویی عمومی در سازمانهای دولتی شناسایی شدند. براساس رتبه بندی بیشترین رتبه را پاسخگویی قانونی (55/4) وکمترین رتبه را پاسخگویی عملکرد (45/3) کسب نمودهاند. با بهرهگیری از نتایج حاصله از این تحقیق، ضمن کاهش تنشها و موفقیت در تحقق اثربخش اهداف، سازمان ها در مسیر پاسخگو بودن عمومی یاری خواهند شد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
پاسخگویی عملکردی،
پاسخگویی اخلاقی،
پاسخگویی سیاسی،
پاسخگویی عمومی،
پاسخگویی قانونی، |
|
عنوان انگلیسی |
Identifying and ranking of factors promoting public accountability in public organizations (Case study of accountants of executive device) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
One of the main concerns of public administration today is in the practical and theoretical field of public accountability. If democracies in practice cannot hold people accountable for their actions, then democracy will only remain as talk and slogans, so given the importance of public accountability, the present study analyzes, identifies, and ranks public accountability dimensions of public accountability in public agencies. This research is a Mixed method of qualitative and quantitative methods. In the first stage, a qualitative and content analysis method was used to collect information from written and electronic sources to collect and identify public accountability factors. Secondly, Delphi technique was used to determine the dimensions of public accountability. According to experts, six factors of legal, financial, political, moral, democratic and performance accountability were identified as promoting public accountability in public accountability in public agencies. Based on the ratings, the highest score was obtained for legal accountability (4.55) and the lowest score for performance accountability (3.45). Using the results of this study, it reduced stress and succeeded in achieving goals effectively. Organizations will be helpful in public accountability. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
پاسخگویی عملکردی,
پاسخگویی اخلاقی,
پاسخگویی سیاسی,
پاسخگویی عمومی,
پاسخگویی قانونی |
|
نویسندگان مقاله |
رسول صریحی | گروه حسابداری، دانشگاه فنی و حرفه ای شمسی پور، تهران ، ایران
حمیده عباسی | گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی طلوع مهر قم، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://pod.jrl.police.ir/article_94988_54ddcb934ed81b011a50515b0c43e942.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|