|
بصیرت و تربیت اسلامی، جلد ۱۷، شماره ۵۴، صفحات ۴۱-۶۲
|
|
|
عنوان فارسی |
پیاده روی اربعین و ابعاد تربیتی آن |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: توجه به تربیت اسلامی، توجه به حیاتیترین موضوع در جامعه اسلامی است. روی آوردن به تربیت صحیح، پرداختن به ضروریترین امور انسان است که رسالت همه پیامآوران الهی نیز بوده است. نظر به اینکه پیادهروی اربعین در عراق بهعنوان سمبل یک آیین دینی تأثیرات تربیتی شگرفی دارد و با توجه به نبودِ پژوهشی در مورد این تأثیرات، محقق با توجه به حضور و مشاهدات میدانی در این رویداد بزرگ و ایفای نقش زائر پژوهشگر، در این مقاله درصدد است آثار تربیتی این رویداد بینظیر را بر فرد، خانواده و جامعه مدنظر قرار دهد. این پژوهش علاوه بر اینکه گام مفید و مؤثری در شناخت تأثیرات تربیتی پیادهروی اربعین است، میتواند در سیاستگذاریها و برنامهریزیهای فرهنگی اجتماعی نیز مورداستفاده قرار گیرد. روش: داده های این پژوهش کیفی از طریق مصاحبه نیمهساختیافته و مشاهده مشارکتی گردآوری شده است و به کمک روش نمونهگیری نظری و هدفمند با 25 نفر از پدران و فرزندان آنها در مسیر پیادهروی اربعین از شهر نجف تا شهر کربلا در مهرماه 1398 مصاحبه شده است. یافتهها: پس از تحلیل دادههای کیفی سه مضمون اصلی شناسایی شد که عبارتاند از: 1. ابعاد تربیتی فردی (بصیرتافزایی، افزایش عزتنفس، الگوپذیری، تفکر و خودسازی معنوی)؛ 2. ابعاد تربیتی خانوادگی (همگرایی نسلها، اصلاح الگوی مصرف)؛ 3. ابعاد تربیتی اجتماعی (هویت دینی، بهداشت روانی، اعتماد اجتماعی). نتیجهگیری: نتایج کلی پژوهش بیانگر آن است که پیادهروی اربعین نقش اساسی در تربیت اسلامی افراد، خانوادهها و جامعه دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
پیادهروی اربعین،
ابعاد تربیتی،
اعتماد اجتماعی،
همگرایی نسلها،
بصیرتافزایی، |
|
عنوان انگلیسی |
Arbaeen March and its Educational Dimensions |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and objectives: Attention to Islamic education is the most vital issue in Islamic society. Turning to the right education is dealing with the most essential human affairs, which has also been the mission of all divine messengers. Considering that the Arbaeen march in Iraq as a symbol of a religious religion has tremendous educational effects, and due to the lack of research on these effects, the researcher, playing the role of a researcher pilgrim in this article due to his presence and field observations in this great event, intends to consider the educational effects of this unique event on the individual, family and community. In addition to being a useful and effective step in recognizing the educational effects of the Arbaeen march, this study can also be used in socio-cultural policies and planning. Methodology: The data of this qualitative study were collected through semi-structured interviews and participatory observation. By means of theoretical and purposeful sampling method, 25 fathers and their children were interviewed on the Arbaeen March from Najaf to Karbala in October 2019. Findings: After analyzing the qualitative data, three main themes were identified, which are as follows: 1) Individual education dimensions (insight enhancement, increasing self-esteem, role modeling, thinking and spiritual self-construction); 2) family education dimensions (convergence of generations, modification of consumption pattern); 3) social education dimensions (religious identity, mental health, social trust). Results: The general results of the study indicate that the Arbaeen march has an essential role in the Islamic education of individuals, families and society. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
پیادهروی اربعین,
ابعاد تربیتی,
اعتماد اجتماعی,
همگرایی نسلها,
بصیرتافزایی |
|
نویسندگان مقاله |
غلامرضا تاج بخش | عضو هیات علمی دانشگاه آیت ا... العظمی بروجردی
Tajbakhsh@abru.ac.ir
|
|
نشانی اینترنتی |
http://init.jrl.police.ir/article_94814_b38ab0498aa43b008cb664eb9d7af946.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|