بصیرت و تربیت اسلامی، جلد ۱۷، شماره ۵۵، صفحات ۱۴۵-۱۶۵

عنوان فارسی طراحی الگوی تربیت اعتقادی و اخلاقی کودک در دوره سیادت (هفت سال اول) بر اساس تعالیم اسلامی
چکیده فارسی مقاله زمینه ‌و‌ هدف: اسلام تنها آئینی است که می‌تواند انسان را به کمال نهایی و سعادت کامل برساند. الگوسازی که در اسلام اهمیت ویژه‌ای دارد روش خوبی برای تربیت انسان و رسیدن به این اهداف متعالی است. این تحقیق در پی پاسخ‌گویی به این پرسش‌ها است: طراحی الگوی تربیت اعتقادی و اخلاقی کودک در دورۀ سیادت بر اساس تعالیم اسلامی چگونه است؟ چه الگوهای تربیتی مناسب اعتقادی و اخلاقی برای کودک در هفت سال اول در اسلام وجود دارد؟
روش: آیات قرآن کریم، روایات و سیره معصومان(ع) و نیز کتب معتبر دینی به‌عنوان جامعه آماری درنظر گرفته ‌شده و آیات و احادیث مربوط به تربیت کودک که محقق توان علمی و موقعیتی دستیابی به آن را داشته است، به‌عنوان نمونۀ آماری شناسایی و بررسی شده است. داده‌ها با استفاده از برگه‌های فیش‌برداری جمع‌آوری شد و با روش کیفی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.
 یافته‌ها‌ و نتیجه‌گیری: نتایج به‌دست‌آمده از تحقیق نشان می‌دهد که مربیان و والدین لازم است در استفاده از روش‌های تربیتی اسلام برای تربیت کودکان در دوره سیادت (هفت سال اول) به مسئلۀ الگوسازی با روش‌های متعددی که در قرآن و سیرۀ معصومان(ع) وجود دارد ازجمله تقلید از بزرگ‌ترها، سلام دادن، دعوت عملی، عمل کردن به وعده، ملاطفت با کودکان و اطاعت از دستورات الهی توجه ویژه نمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تربیت، الگوسازی، کودک، قرآن و روایات،

عنوان انگلیسی Designing a Model of Religious and Moral Education of Children in the Period of SIADAT (The First Seven Years) Based on Islamic Teachings
چکیده انگلیسی مقاله Background and objectives: Islam is the only religion that can bring man to ultimate perfection and complete happiness. Modeling, which is especially important in Islam, is a good way to educate human beings and achieve these sublime goals. This research seeks to answer these questions: How to design a model of religious and moral education of children in the period of SIADAT based on Islamic teachings? What are the appropriate doctrinal and moral educational models for the child in the first seven years in Islam?
Methodology: The verses of the Holy Quran, the narrations and biography of the infallible Imams (PBUT) as well as the authoritative religious books have been considered as a statistical community and the verses and hadiths related to raising a child that the researcher has had the scientific ability and position to achieve have been identified and studied as a statistical sample. Data were collected using note-taking sheets and analyzed qualitatively.
Findings and results: The results obtained from the research show that educators and parents need to pay attention to use Islamic educational methods to educate children in the period of SIADAT (first seven years) and to the issue of modeling with various methods that exist in the Qur'an and the biography of the Infallibles, including imitation of adults, greetings, practical invitations, keeping promises, being kind to children, and obeying God's commands.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تربیت, الگوسازی, کودک, قرآن و روایات

نویسندگان مقاله اصغر نیکومنش |
دانشجوی دکترا، گروه فلسفه تعلیم و تربیت، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. Nicu22@iran.ir

مهشید ایزدی |
استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. Dr.izadi.mahshid1452@gmail.com

حجت الله رفیعی شمس آبادی |
استادیار، گروه معارف اسلامی، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرقدس، ایران. rafiei1367@gmail.com

نجمه وکیلی |
- استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. najmeh_vakili@yahoo.com


نشانی اینترنتی http://init.jrl.police.ir/article_95333_5df4423cd64c21d8005adcc9389d25b8.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات