بصیرت و تربیت اسلامی، جلد ۱۸، شماره ۵۶، صفحات ۱۷۸-۱۸۹

عنوان فارسی تبیین وبررسی نگرش هاوآسیب های تربیت اخلاقی ودینی دانشجویان (مطالعه موردی: دانشگاه علوم انتظامی امین )
چکیده فارسی مقاله زمینه وهدف :تربیت دینی واخلاقی درکشورماهمواره با چالش های بسیاری روبرو بوده است ازآنجاکه دین و دینداری، گاهی به لحاظ عدم رویکرد و توجه عمیق به آن، دچار آسیب و آفت شده است ویک ضرورت است جهت کشف وتحلیل آن آسیب ها. این پژوهش با هدف بررسی نگرش های تربیت دینی اخلاقی ودینی دردانشجویان دانشگاه امین وارائه راهکارهای مناسب از دیدگاه صاحبنظران انجام شده است.
روش:پژوهش حاضر از نوع کیفی و روش گردآوری داده‌ها میدانی، از نوع کتابخانه‌ای و مصاحبه بود..جامعه آماری شامل:اعضای هیأت علمی ،مدیران ودانشجویان دانشگاه علوم انتظامی امین تهران است.نمونه آماری ازطریق روش نمونه گیری برمبنای گلوله برفی انجام گردید.جهت دستیابی به اهداف تحقیق مصاحبه باز پاسخ با نمونه آماری گرفته است مصاحبه ها به صورت نیمه ساختار یافته تدوین شد و روایی محتوایی آن مورد تأیید چند صاحبنظر قرار گفت.
 یافته‌ها:یافته های پژوهش نشان می دهدکه درحیطه فردی، عقلگرایی محض، سطحی نگری،عدم رعایت اخلاق،تندخویی،ضیق صدر، کمالگرایی افراطی، ظاهرسازی، خرافه و بدعت و سهل انگاری، آسیب رسانِ به تربیت دینی میباشند. وراهبردهای این تحقیق هدف داربودن، حق باوری، رفع وارتقا ،تغافل و ایمان و عمل صالح نیز، راهکارهای ارائه شده در جهت آسیب زدایی از تربیت دینی می باشند .
نتایج: متناظر با یافته های تحقیق می توان گفت ، چهار استراتژی فرهنگ‌سازی، آموزش همه‌جانبه اخلاق دینی، تقویت مذهبی، گسترش ایدئولوژیدرگسترش ونقش مهم تربیت دینی واخلاقی حایزاهمیت می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آسیب شناسی، تربیت دینی، تربیت اخلاقی، دانشگاه امین،

عنوان انگلیسی Explaining and Studying the Attitudes and Harms of Moral and Religious Education of Students (Case Study: Amin Police University)
چکیده انگلیسی مقاله Background and objectives: In our country, religious and moral education has always faced many challenges. Since religion and religiosity have been harmed due to the lack of deep attention to it, now it is necessary to take scientific and practical action to discover and eliminate those harms. The aim of this study was to study the attitudes of moral and religious education among the students of Amin Police University and to provide appropriate solutions from the perspective of the experts.
Methodology: The present research is qualitative and the method of data collection is field study, library study and interview. The statistical population included faculty members, administrators and students of Amin Police University in Tehran. The statistical sampling was done through snowball sampling method. In order to achieve the objectives of the research, the interviews were conducted in a semi-structured manner and its content validity was confirmed by several experts.
Findings: Findings show that in the personal domain, pure rationalism, superficiality, lack of ethics, harshness, narrow-mindedness, extreme perfectionism, pretense, superstition and heresy and negligence are harmful factors to religious education; and the solutions offered to harm religious education are: purposefulness, belief, negligence, faith and righteous deeds.
Results: Corresponding to the research findings, it can be said that the four strategies of culture-building, comprehensive education of religious ethics, religious reinforcement, and ideological reinforcement play an important role in the development of religious and moral education. And it is necessary to cultivate the attitudes, thoughts and interests of people in religious and moral education in such a way that the sense of religious competence in students increases.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آسیب شناسی, تربیت دینی, تربیت اخلاقی, دانشگاه امین

نویسندگان مقاله مسلم شجاعی |
دکتری تخصصی ،فلسفه تعلیم وتربیت،دانشگاه فرهنگیان امام جعفرصادق (ع)،بهبهان.ایران moslem.shojae@yahoo.com


نشانی اینترنتی http://init.jrl.police.ir/article_96175_9a810e2e4ce170c9029a8ac9fa81c1b4.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات