|
بصیرت و تربیت اسلامی، جلد ۱۸، شماره ۵۸، صفحات ۱۴۳-۱۶۴
|
|
|
عنوان فارسی |
ارائه الگوی تربیتی مبتنی بر نامههای امام حسین علیهالسلام در واقعه۶۱ هجری |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: موضوع تعلیم و تربیت یکی از مهمترین دغدغههای فکری انسان بوده است. پژوهش حاضر به دنبال استخراج و الگوسازی تربیتی امام حسین(ع) با تحلیل نامههای ایشان در واقعه 61 است. هدف اصلی این مقاله طراحی یک الگو تربیتی از واقعه عاشورا و کاربست آن در نظام تعلیم و تربیت است. روش: روش انجام پژوهش «کیفی» با رویکرد «گراندد تئوری» است. منابع گردآوری دادههای پژوهش، نامهها، کتب مقاتل چون «مقتل ابی مخنف»، «نفس المهموم»، «مقتل ابن مقرم»، «مقتل شیخ مفید»، «لهوف» و ... است. آنچه پس از سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و انتخابی بهعنوان الگوی تربیتی استخراج میگردد بر این اساس است که سطر به سطر نامههای گروهی امام حسین(ع) سرشار از درسهای جامع و متقن آموزشی و پرورشی است که هرکدام میتواند موضوع جداگانهای برای پژوهش باشد. یافتهها و نتیجهگیری: الگو نهایی نشان میدهد که نقشه کاربست مدون و مؤثر الگوی تربیتی امام حسین(ع) در نظام تعلیم و تربیت، آغازش رستگاری و سعادت است و پایانش رسیدن به کمال انسانی یعنی وصال به قرب و رضوان الهی است و عاشورا و انقلاب کربلا یک فرایند کامل تعلیم و تربیت است که ورودی آن تمام بشریت است و اگر واژه به واژه این انقلاب را عمیق بنگریم، تمام ابعاد زندگی بشری میتواند دستخوش تغییرات مثبت و سازنده باشد و خروجی که خواهد داشت، بیشک یک انسان کمالیافته و یک زندگی متعالی است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
امام حسین(ع)،
الگوی تربیتی،
عاشورای 61 هجری،
نامههای امام حسین(ع)، |
|
عنوان انگلیسی |
Presenting an Educational Model Based on the Letters of Imam Hussein (PBUH) in the Event of 61 AH |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and objectives: The subject of education has been one of the most important human intellectual concerns. The present study seeks to extract and model the education of Imam Hussein (PBUH) with analyzing his letters in incident 61 AH. The main purpose of this article is to design an educational model of the Ashura event and its application in the education system. Methodology: The method of research is "qualitative" with a "grounded theory" approach. The sources of collecting research data are letters, letters and books of "the Murder" such as "The Murder of Abi Makhnaf", "Nafs Al-Mahmum", "The Murder of Ibn Muqarram", "The Murder of Sheikh Mufid", "Lohuf", etc. What is extracted after three stages of open coding, axial coding and selective as an educational model is based on the fact that line by line group letters of Imam Hussein (PBUH) are full of comprehensive and thorough educational lessons, each of which can be a separate subject for research. Findings and results: The final model shows that the plan for the codified and effective application of the educational model of Imam Hussein (PBUH) in the education system is the beginning of salvation and happiness and the end is the attainment of human perfection, i.e., joining the nearness and divine pleasure, and Ashura and the Karbala revolution. It is the whole process of education, the entrance of which is all of humanity, and if we look deeply at the word of this revolution, all aspects of human life can undergo positive and constructive changes, and the output it will have is undoubtedly a perfect human being and a transcendent life. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
امام حسین(ع),
الگوی تربیتی,
عاشورای 61 هجری,
نامههای امام حسین(ع) |
|
نویسندگان مقاله |
سعیده باطنی | دانشجوی دکتری تخصصی فلسفه تعلیم و تربیت، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
sb_mollasadra@yahoo.com
حسین خنیفر | استاد مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، تهران،ایران
Khanifar@ut.ac.ir
ابوطالب سعادتی شامیر | استادیار روانشناسی تربیتی ، دانشگاه علوم تحقیقات تهران، تهران، ایرانseadatee@srbiau.ac.ir
|
|
نشانی اینترنتی |
http://init.jrl.police.ir/article_96910_dc50a07d4739c82b7d8de601e8528db6.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|