بصیرت و تربیت اسلامی، جلد ۱۸، شماره ۵۸، صفحات ۳۹-۶۸

عنوان فارسی اخلاق معلمی و ویژگی‌های تدریس از منظر قرآن و روایات
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: تعلیم و تربیت در هر کشوری نیازمند معلمانی شایسته و توانمند است. با توجه به اینکه در آموزه‌های اسلامی، ویژگی‌های معلمان و خصایص تدریس بیان شده است، هدف پژوهش حاضر بررسی خصایص اخلاق معلمی و ویژگی‌های تدریس از منظر قرآن و روایات است.
روش: تحقیق از نوع توصیفی بود و با روش کتابخانه‌ای انجام شد. برای گردآوری اطلاعات، آیات و روایات مرتبط با موضوع، مورد شناسایی و بررسی قرار گرفتند، سپس داده‌ها با استفاده از برگه‌های فیش‌برداری جمع‌آوری و مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها و نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش نشان داد در آیات قرآن و روایات خصوصیات اخلاقی برای معلمان بیان شده است. این خصوصیات عبارت‌اند از: مدارا، عدالت، تواضع و فروتنی، صداقت، هماهنگی گفتار با کردار و سعه صدر. همچنین در آیات قرآن و روایات به خصایص تدریس معلمان نیز توجه شده است. این خصایص عبارت‌اند از: صلاحیت علمی، آموزش عملی، سخن در حد فهم شنوندگان، بلاغت در بیان و گفتار. ویژگی‌های مذکور موجب می‌شود تا معلم بهتر به وظایف تربیتی خود عمل کند و در ایجاد مهارت‌های علمی و عملی توفیق بیشتری کسب کند و افراد را برای جامعه‌ای سالم و مطلوب آماده سازد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تعلیم و تربیت، اسلام، معلم، تدریس،

عنوان انگلیسی Teacher Ethics and Characteristics of Teaching from the Perspective of Quran and Hadiths-
چکیده انگلیسی مقاله Background and objectives: Education in any country needs qualified and capable teachers. Considering that the characteristics of teachers and the characteristics of teaching are stated in Islamic teachings the purpose of this study is to examine the characteristics of teacher ethics and the characteristics of teaching from the perspective of the Qur'an and hadiths. Methodology: The research was descriptive and conducted using library method. In order to collect the data, verses and narrations related to the subject were identified and examined; then the data were collected and analyzed using note-taking. Findings and results: Findings showed that in the verses of the Quran and hadiths, moral characteristics are expressed for teachers. These characteristics are: tolerance, justice, humility, honesty, harmony of speech with action and generosity. The verses of the Qur'an and hadiths also pay attention to the teaching characteristics of teachers. These characteristics are: scientific competence, practical training, speech to the extent understood by the listeners, rhetoric in expression and speech. These characteristics enable the teacher to perform his / her educational duties better, to be more successful in creating scientific and practical skills, and to prepare people for a healthy and desirable society.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تعلیم و تربیت, اسلام, معلم, تدریس

نویسندگان مقاله زینب السادات اطهری |
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه کاشان (نویسندة مسئول) zathari@kashanu.ac.ir

احمدرضا نصر |
استاد گروه علوم تربیتی، دانشکدة روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان arnasr@edu.ui.ac.ir

مریم سبکتکین ریزی |
دانش‌آموختة کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه کاشان maryamsaboktakin1995@gmail.com


نشانی اینترنتی http://init.jrl.police.ir/article_98123_7a61773f08391669c698b6e289d7abe6.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات