بصیرت و تربیت اسلامی، جلد ۱۸، شماره ۵۹، صفحات ۱۰۵-۱۲۷

عنوان فارسی تدوین الگوی فلسفی برای دانشجویان فلسفه تعلیم و تربیت از دیدگاه خردگرایی بر اساس سه محور (اندیشه، رفتار، گفتار)
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: این پژوهش باهدف بررسی دیدگاه خردگرایی با تکیه ‌بر اصول عقلی و منطقی در اندیشه، رفتار و گفتار، به‌منظور تدوین الگویی برای دانشجویان رشته فلسفه تعلیم و تربیت انجام شد.
روش: پژوهش حاضر بر مبنای هدف از نوع کاربردی، ازنظر نوع توصیفی- تحلیلی و روش آن روش تحلیل محتوای کیفی بود. ابزار پژوهش حاضر جهت جمع‌آوری داده‌های لازم برای پاسخگویی به فرضیات تحقیق مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. جهت تجزیه‌وتحلیل داده ها از داده‌های کیفی گردآوری‌شده از فرایند اجرای مصاحبه‌های نیمه ساختارمند با افراد نمونه کدگذاری باز انجام شد. درنتیجه اجرای فرایند کدگذاری باز از روی‌داده‌های کیفی گردآوری‌شده ابتدا به استخراج تعداد زیادی ویژگی و مفهوم منجر شد؛ سپس با بررسی‌های مجدد و بازنگری‌های انجام‌شده و بر اساس مشابهت‌ها و اشتراکات مفهومی، این مفاهیم و ویژگی‌های تقلیل یافته و دسته‌بندی شد. با مرور مبانی نظری و دیدگاه صاحب‌نظران سه پدیده محوری (اندیشه، رفتار و گفتار) در تدوین الگو برای دانشجویان رشته فلسفه تعلیم و تربیت از منظر خردگرایی با تکیه‌بر اصول عقلی و منطقی است حاصل شده است.
یافته ها و نتیجه‌گیری : مطالعات و یافته‌ها نشان دادند که کدهای حاصل از کدگذاری باز مشتمل بر 210 کد بود؛ این الگو دارای پنج شاخص اهداف، شیوه‌ها، چالش و خلأها، عناصر و پیامدها بود، در قدم بعدی با استفاده از تقلیل داده‌ها به موارد مشترک از سه پدیده محوری و پنج شاخص؛ در بخش محوری اندیشه و هر شاخص (5 بعد)؛ در بخش محوری رفتار هر شاخص (6 بعد) و در پدیده محوری گفتار و هر شاخص (6 بعد) شناسایی شدند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اندیشه، خردگرایی، رفتار، فلسفه، گفتار،

عنوان انگلیسی Developing a Philosophical Model for Students of the Philosophy of Education and Training from the Perspective of Rationalism Based on Three axes: Thought, Behavior, Speech.
چکیده انگلیسی مقاله Background and objectives: This research was conducted with the aim of investigating the rationalist point of view based on rational and logical principles in thought, behavior and speech, in order to develop a model for the students of philosophy of education.
Methodology: In terms of its objectives the current study is of an applied research type, in terms of its nature it is considered as a descriptive-analytical type, and its method is the qualitative content analysis method. The necessary data to answer the research hypotheses were collected through semi-structured interviews. In order to analyze the data, coding was done. The implementation of the coding process first led to the extraction of a large number of features and concepts. Then, with re-examinations and revisions, these concepts and features were reduced and categorized based on conceptual similarities and commonalities.
Findings and results: In the process of research, 210 codes were obtained. A model was obtained that had five indicators of goals, methods, challenges and gaps, elements and consequences; in the next step, by reducing the data to common items from three axial phenomena and five indicators, in the axial part of thought and every corresponding index (5 dimensions); in the axial part of behavior and every corresponding index (6 dimensions) and in the axial phenomenon of speech and every corresponding index (6 dimensions) were identified.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اندیشه, خردگرایی, رفتار, فلسفه, گفتار

نویسندگان مقاله شهین امیری |
دانشجوی دکترای رشته فلسفه تعلیم وتربیت، دانشگاه آزاداسلامی واحد علوم وتحقیقات تهران،تهران،ایران. Iaukresearch2 @gmail.com

محسن ایمانی |
دانشیار فلسفه تعلیم وتربیت گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت مدرس تهران، تهران، ایران. (نویسنده مسئول) Eimanim@modares.ac.ir

عباسعلی رستمی نسب |
استاد تمام فلسفه تعلیم وتربیت گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، ایران.

روح الله کریمی |
استادیار فلسفه تعلیم وتربیت گروه علوم تربیتی، دانشگاه علوم انتظامی امین. تهران. ایران. hosein.m137@yahoo.com


نشانی اینترنتی http://init.jrl.police.ir/article_96126_0e55643e360b7381d0819250c732fcad.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات