|
بصیرت و تربیت اسلامی، جلد ۱۹، شماره ۶۱، صفحات ۱۴۹-۱۷۵
|
|
|
عنوان فارسی |
مبانی، اصول و روشهای تربیت از دیدگاه قرآن کریم |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: اسلام دینی اجتماعی است و احکام فردی آن نیز در راستای حفظ منافع اجتماعی قرار دارد و از آنها برای اصلاح و تقویت روابط اجتماعی و تحقق اخلاقی تربیت و اجرای اهداف مقدس جامعه بهره میگیرد. هدف پژوهش حاضر مروری بر مبانی، اصول و روشهای تربیت از دیدگاه قرآن کریم است. روش: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کیفی است و دادههای تحقیق عمدتاً از آیات قرآنی بهدست آمدهاند. برای گردآوری دادههای این پژوهش از روش کتابخانهای و برای تحلیل متن و تفسیر و تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شده است. یافتهها و نتایج: یافتههای پژوهش نشان میدهد که از دیدگاه قرآن کریم، مبانی تربیت در 5 مؤلفه (توحید، فطرت، هدفدار بودن، اختیار و معرفتپذیری)، اصول تربیت در 4 مؤلفه (تربیت عبادی، تربیت اقتصادی، تربیت اخلاقی، تربیت رزمی و دفاعی) و روشهای تربیت در 11 مؤلفه (غیرمستقیم، هنری، عبادت و نیایش، گردش در طبیعت و مشاهده آیات الهی، روش اعطای بینش، اسوهسازی، امربهمعروف و نهیازمنکر، تبشیر و انذار، ﻣﺤﺘﺮم ﺷﻤﺮدن ﺻﺎﺣﺒﺎن ﻓﻀﻴﻠﺖ، تکرار و تلقین، مشارطه و مراقبه و ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ) خلاصه میگردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مبانی،
اصول،
روشها،
تربیت،
قرآن کریم، |
|
عنوان انگلیسی |
Basics, Principles and Methods of Education from the Perspective of the Holy Quran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and objectives: Islam is a social religion, and its individual rulings are also in line with the preservation of social interests, and it uses them to improve and strengthen social relations and realize moral education and the implementation of the sacred goals of society. The purpose of the present research is to review the foundations, principles and methods of education from the perspective of the Holy Quran. Methodology: The current research is a qualitative research and the research data is mainly obtained from Quranic verses. The library method was used to collect the data of this research and the qualitative content analysis method was used to analyze the text and interpret and analyze the data. Findings and results: The findings of the research show that from the point of view of the Holy Quran, the basics of education are summarized in 5 components (monotheism, nature, purposefulness, choice and knowledge), the principles of education in 4 components (religious education, economic education, moral education, martial and defensive education) and methods of education in 11 components (indirect, artistic, worship and prayer, traveling in nature and observing the divine verses, the method of giving insight, making mistakes, calling for deeds and forbidding the evil doing, preaching and warning, respecting the owners of virtue, repeating and exhorting, meditation and calculation). |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
مبانی,
اصول,
روشها,
تربیت,
قرآن کریم |
|
نویسندگان مقاله |
لیلا شیخ سفلی | دانشجوی دکترای فلسفه تعلیم و تربیت.l.sheikhsofla@gmail.com
حسنرضا رفیعی | دانشیار دانشگاه علوم انتظامی امین ( نویسنده مسئول). hrr1340@gmail.com
|
|
نشانی اینترنتی |
http://init.jrl.police.ir/article_99631_c36b0e5ec3217b02709e7837fb83b719.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|