|
بصیرت و تربیت اسلامی، جلد ۱۹، شماره ۶۱، صفحات ۱۲۵-۱۴۸
|
|
|
عنوان فارسی |
واکاوی تحلیلی ابعاد نظام ارزشی تربیت دینی دانش آموزان متوسطه اول و تبیین ارتباط آن با تربیت دینی و رفتارهای پرخطر |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف و زمینه: هویت افراد با تکیه بر ارزشها شکل میگیرد و نظام ارزشی انسان مبنای شکلگیری هویت اجتماعی اوست. از منظر روانی و اجتماعی، نظام ارزشی عاملی برای جهتگیری شخصیتی است و معیار انتخاب و تصمیمگیری قرار میگیرد. این پژوهش با هدف واکاوی نظام ارزشی دوره متوسطه اول و رابطه آن با تربیت دینی و رفتارهای پرخطر در جهت اصلاح آن انجام شده است. روش: این تحقیق با روش آمیخته اکتشافی انجام شده که در بخش کیفی از روش گروههای کانونی و در قسمت کمّی از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شده است. یافتهها: یافتهها حاکی از آن است که 42 درصد پسران و 36 درصد دختران به ارزشهای رایج جامعه اهمیت میدهند و 34 درصد پسران و 56 درصد دختران، ارزشهای شخصی و فردی خویش را بر ارزشهای جامعه و گروهی ترجیح میدهند. نتیجهگیری: بر اساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت که سلسلهمراتب نظام ارزشی پسران بهترتیب عبارتاند از: ارزشهای اقتصادی، سیاسی، نظری (علمی) و مذهبی. در گروه پسران فقط ارزشهای هنری، از میانگین امتیازات پایینتر بود که در گروه دختران، ارزشهای نظری (علمی) و ارزشهای مذهبی، پایینتر از میانگین امتیازات قرار گرفتند. تجزیهوتحلیل رابطه میان متغیرها نیز نشان داد که نظام ارزشی با تربیت دینی رابطه مستقیم و معنادار دارد که ضریب همبستگی آن معادل 32/0+ به دست آمد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
نظام ارزشی،
تربیت دینی،
دانش آموزان،
رفتارهای پر خطر، |
|
عنوان انگلیسی |
Analytical Analysis of the Dimensions of the Value System of Religious Education of the First Graders of High School Students and Explaining its Relationship with Religious Education and Risky Behaviors |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and objectives: The identity of people is formed by relying on values, and the human value system is the basis for the formation of his social identity. From a psychological and social point of view, the value system is a factor for personality orientation and is the criterion for selection and decision making. This research was conducted with the aim of analyzing the value system of the first graders of high school and its relationship with religious education and risky behaviors in order to correct it. Methodology: This research was conducted using a mixed-method exploratory research design that employed the focus group method in the qualitative part and the Pearson correlation test and multiple regressions in the quantitative part. Findings: The findings indicate that 42% of boys and 36% of girls care about the common values of society, and 34% of boys and 56% of girls prefer their personal and individual values over society and group values. Results: Based on the findings, it can be concluded that the hierarchies of the value system of the better boys include: economic, political, theoretical (scientific) and religious values. In the boys' group, only artistic values were lower than the average scores, while in the girls' group, theoretical (scientific) values and religious values were lower than the average scores. The analysis of the relationship between the variables also showed that the value system has a direct and significant relationship with religious education, whose correlation coefficient was equal to +0.32. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
نظام ارزشی,
تربیت دینی,
دانش آموزان,
رفتارهای پر خطر |
|
نویسندگان مقاله |
زهرا زارع | دانشجوی دکتری تخصصی فلسفه تعلیم و تربیت، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
z.zare48@yahoo.com
محسن ایمانی | دانشیار فلسفه تعلیم وتربیت گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت مدرس تهران، تهران، ایران(نویسنده مسئول) Eimanim@modares.ac.ir
روح الله کریمی خویگانی | دانشیار فلسفه تعلیم وتربیت گروه علوم تربیتی، دانشگاه علوم انتظامی امین ، تهران، ایران.
hosein.m137@yahoo.com
|
|
نشانی اینترنتی |
http://init.jrl.police.ir/article_99471_94deb34bfab3bc745d4250c6013fc0cd.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|