|
بصیرت و تربیت اسلامی، جلد ۱۹، شماره ۶۳، صفحات ۳۵-۵۶
|
|
|
عنوان فارسی |
واکاوی جایگاه تفکر تعالیبخش در زیبایی و پیدایش هنر اسلامی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: هنر اسلامی بر اساس تعهدی که بر نمایش زیبایی در بسترسیال تفکر خود و مخاطب دارد، نباید به سطح کاذب و بیان هیجانات تهی تنزل یابد و تصحیح روند آن مبتنی بر بهرهگیری از مبانی وحدانی در جهت تولید آثار هنری متناسب با بحرانهای فکری معاصر ضروری است. بهرهگیری از مفاهیم «سیر نزولی اسماءالله»، «رابطه صورت و معنا در اثر هنری» و «حقیقت حُسن و زیبایی» در متون کلامی مرتبط با موضوع و بازتعریف ارزشها و معنایابی تأثر از جهانبینی توحیدی و اسلامی جهت معرفی توجهاتی، میتواند تفکر هنر اسلامی را به خلق هنر متعالی برساند. روش: پژوهش حاضر از نوع کیفی و با بهره از ابزار کتابخانهای و تحت رویکرد تحلیل محتوا به بررسی متون فلسفی، عرفانی و ادبی موجود در منابع هنر اسلامی پرداخته و سعی در شناسایی گزارههای مشترک توحیدی در راستای موضوع نموده است. یافتهها و نتیجهگیری: هنرمند در تفکر اسلامی واسطهای در بیان زیبایی پروردگار است که فعل هنر را به استمرار وجود رابطه میان خالق و مخلوق و به کثرت صفات و نمودهای متنوع از تجلی اسماءالله در فعلیتی درونزا و برونزا، نمایان میسازد. این خلاقیت که وامدار خلق الهی و شهود اکتشافی هنرمند است در پیوستگی فرم و محتوا با قالبهای متنوع هنری بروز مییابد و به جهت منشأ وامدار مفهوم وحدانیت الهی است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
هنر متعالی،
کثرت و وحدت،
حقیقت زیبایی،
عرفان اسلامی،
اسماءالله، |
|
عنوان انگلیسی |
Analyzing the Place of Transcendental Thinking in the Beauty and Emergence of Islamic Art |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and objectives: Islamic art, based on its commitment to show beauty in the fluid bed of its own and the audience's thinking, should not be reduced to a false level and the expression of empty emotions, and it is necessary to correct its process based on the use of unitary principles in order to produce works of art appropriate to contemporary intellectual crises. Taking advantage of the concepts of "descending course of the names of Allah", "the relationship between form and meaning in the work of art" and "the truth of beauty and beauty" in theological texts related to the topic and redefining the values and finding the meaning of the influence of the monotheistic and Islamic worldview in order to introduce attention, can lead the thinking of Islamic art to create sublime art. Methodology: The present research is of a qualitative type and using library tools and under the content analysis approach, it has investigated the philosophical, mystical and literary texts available in the sources of Islamic art and tried to identify common monotheistic propositions in line with the topic. Findings and results: In Islamic thinking, the artist is a mediator in expressing God's beauty, which shows the act of art as the continuity of the relationship between the creator and the created, and as a multiplicity of attributes and diverse manifestations of the manifestation of the names of Allah in endogenous and exogenous reality. This creativity, which is indebted to the divine creation and the exploratory intuition of the artist, is manifested in the connection of form and content with various artistic formats, and owes its origin to the concept of divine unity. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
هنر متعالی,
کثرت و وحدت,
حقیقت زیبایی,
عرفان اسلامی,
اسماءالله |
|
نویسندگان مقاله |
مهدی بنی اسدی باغمیرانی | دانشجوی دکتری، گروه معماری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. m.baniasadi@srbiau.ac.ir
علی عسگری | استادیار گروه معماری، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول).
a.asgari@qodsiau.ac.ir
|
|
نشانی اینترنتی |
http://init.jrl.police.ir/article_100881_04f3fc99b7100f262c9bfdad8953a11e.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|