|
بصیرت و تربیت اسلامی، جلد ۲۰، شماره ۶۴، صفحات ۹۷-۱۱۷
|
|
|
عنوان فارسی |
تربیت عقلانی بر اساس حکمت متعالیه ملاصدرا |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: هدف این پژوهش، بررسی تربیت عقلانی و غایت آن بر اساس اندیشه های حکیم صدرالمتألهین می باشد. روش: پژوهش حاضر با بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کیفی، از طریق گردآوری محتوای موجود پیرامون عقل، تربیت و تربیت عقلانی در متون و کتب حکیم صدرالمتالهین شیرازی به واکاوی، بازنمایی، تحلیل و استنتاج میپردازد. ابزار پژوهش شامل فرمهای فیشبرداری است و دادهها نیز با استفاده از شیوههای تحلیلی کیفی واز نوع تحلیل اسنادی، جمع آوری، طبقه بندی، استنتاج و تحلیل شده است. یافته ها و نتیجه گیری: یافتههای پژوهش نشان میدهد که عقل ازمنظر صدرالمتألهین برپایه مبانی وجودشناختی وی استوار است و انسان برای دستیابی به آن باید بر اساس تربیت عقلانی، از مراحل نفس عبور نماید تا به نهایت آن، به عقل فعال رسیده و به ذات احدیت نزدیک شود.نتایج پژوهش حاکی از آن است که بر اساس حکمت متعالیه ملاصدرا، تربیت عقلانی راهی است برای ورود انسان به مرتبه اسلام و سپس با حصول مراتب ایمان، کشف و شهود و عبور از مرتبه عقل فعال و مقام احسان و در نهایت رسیدن انسان در مقام مظهریت ربوبیت به غایت تربیت عقلانی انسان دست یابد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
عقل،
تربیت عقلانی،
ملاصدرا، |
|
عنوان انگلیسی |
- |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The purpose of this research is to investigate intellectual education and its purpose based on the thoughts of Hakim Sadr al-Mutalahin. Using the qualitative content analysis method, the present research analyzes, represents, analyzes and infers the existing content about reason, education and intellectual education in the texts and books of Hakim Sadrul Matalhin Shirazi. The research tool includes survey forms and the data has been collected, classified, inferred and analyzed using qualitative analytical methods and documentary analysis. The findings of the research show that, from the perspective of Sadr al-Mutalahin, reason is based on his ontological foundations, and in order to achieve it, a person must go through the stages of the soul based on rational education to reach its ultimate, active reason and approach the essence of unity. The results of the research indicate that according to the sublime wisdom of Mulla Sadra, intellectual education is a way for a person to enter the level of Islam, and then by attaining the levels of faith, discovery and intuition, passing through the level of active reason and the position of benevolence, and finally reaching the position of manifestation. Lordship achieves the goal of human rational education. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
عقل,
تربیت عقلانی,
ملاصدرا |
|
نویسندگان مقاله |
اشرف رضاسلطانی | دانشجوی دکترای تخصصی فلسفه تعلیم و تربیت ، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران.
ashrafrezasoltani@yahoo.com
محمد حسن میرزا محمدی | استادگروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد، تهران، ایران(نویسنده مسئول)
mirzamohammadi@shahed.ac.ir
صادق رضایی | دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه علوم انتظامی امین ، تهران ، ایران.
sadeghrezaee61@gmail.com
|
|
نشانی اینترنتی |
http://init.jrl.police.ir/article_99985_0a0f6a01b91aea4cda4e4d3f6eb04c70.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|