|
اندیشه آماد، جلد ۱۹، شماره ۷۳، صفحات ۴۹-۸۰
|
|
|
عنوان فارسی |
مسیریابی وسیله نقلیه با ملاحظه معیارهای نظامی - انتظامی با استفاده از روشهای ترکیبی ابتکاری- تحلیل سلسله مراتبی-تاپسیس (مطالعه موردی: رده ترابری یک سازمان لجستیک نظامی - انتظامی) |
|
چکیده فارسی مقاله |
یکی از زمینههایی که در بهبود برنامهریزی ترابری نقش بسزایی ایفا میکند، مسئله مسیریابی وسیله نقلیه است. انتخاب بهترین مسیر باعث میشود که از منابع موجود، به طور بهینه استفاده شود؛ اما بهترین مسیر، به خصوص در حوزههای نظامی – انتظامی ، صرفاً کوتاهترین مسیر نیست و در نظر گرفتن معیارها و اهداف مناسب هر سازمان در شرایط مختلف در کنار یافتن کوتاهترین مسیر، یک امر حیاتی در مسیریابی است. در این تحقیق تلاش شده است با یک رویکرد دو مرحلهای جدید، علاوه بر برآوردهسازی هدف سنتی مسیریابی که همان کاهش هزینهها از طریق کاهش مجموع مسافت پیموده شده توسط خودروهاست، دیگر اهداف یک سازمان نظامی - انتظامی برای تعیین اولویت تحویل کالا به ردههای متقاضی، برآورده شود. در مرحله اول، با استفاده الگوریتم ابتکاری صرفهجویی کلارک و رایت، دستههایی شدنی از متقاضیان بار که محدودیتهای متداول مسیریابی (فاصله، ظرفیت خودروها و غیره) در آن صدق میکند، ایجاد خواهد شد. در مرحله دوم با یک روش تلفیقی از مباحث تصمیمگیری چندمعیاره (شامل تحلیل سلسله مراتبی و روش تاپسیس) و بر اساس معیارهای نظامی - انتظامی، اولویت تحویل کالا به ردههای متقاضی بار در هر دسته، تعیین خواهد شد. نتایج نظرات خبرگان در نرمافزار اکسپرت چویس وارد و در نهایت وزن هر معیار مشخص گردید. معیارهای ملاحظه شده در این تحقیق، با مطالعه موردی یک سازمان لجستیک نظامی - انتظامی به ترتیب اهمیت عبارتاند از: " درجه امنیتی بودن (محل استقرار رده)، ضرورت تحویل (نیاز رده متقاضی)، میزان صعبالعبور بودن (جاده منتهی به رده)، میزان دورافتادگی رده (استقرار در منطقه محروم)، کمبود امکانات سوختگیری (پیرامون رده) و بدی شرایط جوی (اطراف رده)". همچنین روایی و پایایی معیارها از طریق تحقیق میدانی و به کمک ابزار پرسشنامه و استفاده از نظر خبرگان و به ترتیب با فرمول لاوشه و آلفای کرونباخ اثبات شد |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مسیریابی وسیله نقلیه،
دستهبندی،
الگوریتم صرفهجویی،
معیارهای نظامی - انتظامی، |
|
عنوان انگلیسی |
Vehicle Routing Considering defence Criteria Using Innovative Combined Methods of TOPSIS Hierarchical analysis Case study: Transportation category of a defense logistics organisation |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
One of the areas that plays an important role in improving transportation planning is the issue of vehicle routing. Choosing the best route makes the best use of available resources; but the best route, especially in the defense and military fields, is not just the shortest route, and considering the appropriate criteria and goals of each organization in different situations, along with finding the shortest route, is a vital matter in routing. In this research, with a new two-step approach, in addition to meeting the traditional goal of routing, this is to reduce costs by reducing the total distance traveled by vehicles, other goals of a defense organization to prioritize the delivery of goods to the applicant categories, to be fulfilled. In the first stage, using Clark & Wright's innovative saving algorithm, load groups of load applicants will be created where the usual routing constraints (distance, vehicle capacity, etc.) apply. In the second stage, with a combination of multi-criteria decision-making topics (including hierarchical analysis and TOPSIS method) and based on defense criteria, the priority of delivery of goods to the categories of cargo applicants in each category will be determined. The results of the experts' opinions were entered in the Expert Choice software and finally the weight of each criterion was determined. The criteria considered in this research, with a case study of a defense logistics organization, are in order of importance:the degree of security (location of the category),necessity of delivery(requirement of the applicant category),the degree of being difficult to pass(road leading to category),Distance of the category (location in a deprived area),Lack of refueling facilities (around the category) and bad weather conditions (around the category) as well as the validity and reliability of the criteria through field research with the help of questionnaires and expert opinion. The formula of Lauche and Cronbach's alpha were proved. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
مسیریابی وسیله نقلیه,
دستهبندی,
الگوریتم صرفهجویی,
معیارهای نظامی - انتظامی |
|
نویسندگان مقاله |
پوریا نوروزی | کارشناس ارشد، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران
حسینعلی حسن پور | استادیار گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران
فرهاد کافی | دکترای تخصصی، کمیته ترابری و تحرک، مرکز مطالعات و پژوهش های لجستیکی، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://lot.jrl.police.ir/article_94600_2d62128904cd9290c8e31992751b2a68.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|