اندیشه آماد، جلد ۱۹، شماره ۷۵، صفحات ۱۶۹-۱۹۰

عنوان فارسی نقش حاکمیت ارتباطی با مشتری در محیط زیست و بهبود عملکرد اقتصادی از طریق مدیریت زنجیره تأمین سبز
چکیده فارسی مقاله کنترل رسمی ‌از سوی مشتریان از طریق عقد قرارداد و نظارت مستلزم این است که شرکت‌ها شیوه‌های مدیریت زنجیره تأمین سبز را اجرا کنند [1](GSCM). کنترل غیررسمی حاکمیت رابطه‌ای مشتری [2](CRG) از حیث اعتماد و تعاون همچنین نقش مهمی‌ را بازی می‌کند، اما چگونگی نحوه تأثیرات حاکمیت رابطه‌ای مشتری بر روی شرکت‌ها در دستیابی به عملکرد اقتصادی و محیطی از طریق شیوه‌های مدیریت زنجیره تأمین  به‌خوبی آشکار نیست. به‌منظور بررسی و کاوش در نقش حاکمیت رابطه‌ای مشتری، این پژوهش یک مدل مفهومی ‌را با چهار فرضیه به‌منظور پیشنهاد اثرات میانجی‌گری و تعدیل گری حاکمیت رابطه‌ای مشتری بر روی روابط بین دو شیوه مدیریت زنجیره تأمین سبز (نوآوری سبز و خرید سبز) و عملکرد اقتصادی/ محیطی توسعه داده شده است. بر اساس 333 پرسشنامه جمع آوری شده از شهرهای صادراتی معمولی در چین، دو عامل و مؤلفه حاکمیت رابطه‌ای مشتری یعنی «اعتماد و رابطه » و«تعاون و تعامل» شناسایی شد. نتایج آماری به‌دست‌آمده از طریق تجزیه‌وتحلیل سلسله مراتبی نشان داد که هر دو تأثیر میانجیگری و تعدیل‌کنندگی وجود دارد. حاکمیت رابطه‌ای مشتری به طور جزئی اثر شیوه‌های مدیریت زنجیره تأمین سبز بر روی عملکرد محیطی را تعدیل کند. به‌هرحال، اعتماد و رابطه برای نوآوری سبز در فراهم کردن عملکرد محیطی می‌تواند تعیین کننده باشد. اگر شرکت‌ها درصدد آن باشند تا عملکرد اقتصادی خود را از طریق خرید سبز بهبود دهند، آن‌ها باید بین خود و مشتریانشان اعتماد و رابطه برقرار کنند. درحالی‌که تعاون و تعامل با مشتری در دستیابی به عملکرد اقتصادی از طریق نوآوری سبز برای شرکت‌ها ضروری و حیاتی است. این پژوهش به گسترش مطالعات قبلی درباره کنترل رسمی ازمشتریان برای بررسی نقش حاکمیت ارتباطی با مشتری در محیط زیست و بهبود عملکرد اقتصادی از طریق مدیریت زنجیره تأمین  سبز کمک می‌کند.
 نتایج آماری، اثربخشی سازوکار حاکمیت از دیدگاه رابطه با مشتری برای دستیابی به عملکرد اقتصادی و محیطی از طریق شیوه‌های مدیریت زنجیره تأمین سبز را شناسایی کرد.



[1] Green Supply Chain Management


[2] Customer Relationship Governance
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مدیریت زنجیره تأمین سبز، حاکمیت رابطه‌ای مشتری، عملکرد محیطی، عملکرد اقتصادی،

عنوان انگلیسی The role of customer relational governance in environmental and economic performance improvement through green supply chain management
چکیده انگلیسی مقاله The formal control from customers through contracts and monitoring requires companies to implement
green supply chain management (GSCM) practices. The informal control of customer relational governance
(CRG) in terms of trust and cooperation also plays a role but it is not clear how CRG affects
companies in gaining environmental and economic performance through GSCM practices. To explore the
role of CRG, this paper develops a conceptual model with four hypotheses to propose moderation and
mediation effects of CRG on the relationships between two GSCM practices (green innovation and green
purchasing) and environmental/economic performance. Based on 333 questionnaires collected from a
typical export-oriented city in China, two CRG factors are identified, they are, relationship & trust, and
cooperation & reciprocity. Statistic results through hierarchical regression analysis demonstrate that both
moderation and mediation effects exist. CRG partially mediates the effect of GSCM practices on environmental
performance. However, relationship & trust can be detrimental for green innovation to bring
environmental performance. If companies aim to improve economic performance through green purchasing,
they should establish relationship & trust with customers. Meanwhile, cooperation & reciprocity
with customers is needed for companies to gain economic performance through green innovation. This
paper contributes to extend the previous studies of formal control from customers to examine the role of
CRG for GSCM association of performance improvement
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مدیریت زنجیره تأمین سبز, حاکمیت رابطه‌ای مشتری, عملکرد محیطی, عملکرد اقتصادی

نویسندگان مقاله محمد احسانی فر |
کارشناس ارشد مدیریت آماد

مهری سیاه چشم هرزندی(مترجمان) |
دانشجوی دکتری جامعه شناسی فرهنگی


نشانی اینترنتی http://lot.jrl.police.ir/article_95623_b72129caac73671a8c3e7720bb45f304.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات