|
اندیشه آماد، جلد ۱۹، شماره ۷۵، صفحات ۱۱۷-۱۳۹
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی و تحلیل تأثیر مدیریت زنجیره تأمین سبز بر عملکرد شرکتهای هواپیمایی با نقش میانجی مدیریت ارتباط با مشتری |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: سازمانها ازیکطرف باید به سوددهی و مزیت رقابتی، از طرف دیگر به از بین بردن یا به حداقل رساندن ضایعات (انرژی، تولید گازهای گلخانهای، شیمیایی/ خطرناک، مواد زائد جامد) توجه میکردند. اینجا بود که ایده زنجیره تأمین سبز مطرح شد و خیلی زود نظر همگان را به خود جلب کرد. مدیریت زنجیره تأمین سبز تأثیر شایان توجهی بر محیطزیست دارد که اساس آن بر یکپارچگی مدیریت محیطزیست و مدیریت زنجیره تأمین برای کنترل آثار زیستمحیطی در چرخه عمر محصول بهوسیله تسهیم اطلاعات و هماهنگی و همکاری تمام زنجیره تأمین است. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر مدیریت زنجیره تأمین سبز بر عملکرد شرکتهای هواپیمایی با نقش میانجی مدیریت ارتباط با مشتری است. روش: این تحقیق ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش گردآوری دادهها توصیفی و از شاخه علی- مقایسهای و مبتنی بر تحلیل معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش، مدیران شرکتهای هواپیمایی میباشند که از این تعداد با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و بر اساس فرمول کوکران 125 نفر بهعنوان نمونه تحقیق در نظر گرفته شده است. یافتهها: ابزار مورد استفاده پرسشنامه است که پایایی هرکدام از متغیرهای آن بالای 0.7 محاسبه شد و روایی آن نیز با روش محتوایی و سازه مورد تائید خبرگان موضوع قرار گرفت. در تحقیق حاضر بهمنظور تجزیهوتحلیل دادههای حاصله از روشهای تحلیل استنباطی استفاده شده است. نتیجهگیری: نتایج تحقیق نشان داد که مدیریت زنجیره تأمین سبز بر عملکرد سازمانی تأثیر مثبت و معناداری دارد. نقش میانجی مدیریت ارتباط با مشتری نیز با استفاده از آزمون سوبل تائید گردید. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مدیریت،
زنجیره تأمین سبز،
عملکرد سازمانی،
شرکتهای هواپیمایی،
مدیریت ارتباط با مشتری، |
|
عنوان انگلیسی |
Investigating and Analysis the Effect of Green Supply Chain Management on the Performance of Airlines with the Mediating Role of Customer Relationship Management |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Purpose: Today's world is affected by issues such as global warming, various types of pollution, increasing greenhouse gas emissions, and causes these issues to increase normally, if not accepted by another human species. Therefore, environmental protection and related strategies soon became a priority of programs as an important organizational innovation. Organizations, on the one hand, had to focus on profitability and competitive advantage, on the other hand, eliminate or minimize waste (energy, greenhouse gas emissions, chemical / hazardous, solid waste). It was here that the idea of a green supply chain came up and soon caught everyone's eye. Green supply chain management is based on both integrating the supply chain management and environment management, controls the environmental effects of products in their life cycle via sharing the information and coordination. The purpose of this study is to investigate the effect of green supply chain management on the performance of airlines with the mediating role of customer relationship management. Methods: This research is applied in terms of purpose and descriptive in terms of data collection method and is a causal-comparative branch based on structural equation analysis. The statistical population of the study is the managers of airlines, of which 125 people have been considered as a research sample using a simple random sampling method based on Cochran's formula. Findings: The instrument used is a questionnaire in which the reliability of each of its variables was calculated above 0.7 and its validity was confirmed by the content and structure method. In the present study, in order to analyze the obtained data, inferential analysis methods have been used. Conclusion: The results showed that green supply chain management has a positive and significant effect on organizational performance. The mediating role of customer relationship management was also confirmed using the Sobel test. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
مدیریت,
زنجیره تأمین سبز,
عملکرد سازمانی,
شرکتهای هواپیمایی,
مدیریت ارتباط با مشتری |
|
نویسندگان مقاله |
داود فیض | استاد، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان
عظیم زارعی | دانشیار، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان
فرشید فرخی زاده | استادیار، دانشکده علوم و مهندسی دفاعی، دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین(ع)، تهران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://lot.jrl.police.ir/article_95621_a18e86ccf2f17a2c6b9e95c9b5648144.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|