اندیشه آماد، جلد ۲۰، شماره ۷۹، صفحات ۶۹-۱۰۶

عنوان فارسی نقش مسئولیت اجتماعی شرکت در پذیرش مدیریت زنجیره تأمین سبز با توجه به نقش میانجی تجزیه‌و‌تحلیل کلان داده‌ها
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: بررسی مشترک مدیریت زنجیره تأمین سبز و نتایج مسئولیت اجتماعی می‌تواند بینش ارزشمندی را برای شرکت‌ها در زمینه پذیرش و اجرای مدیریت زنجیره تأمین سبز فراهم آورد و به آن‌ها کمک کند تا با اتخاذ مدیریت زنجیره تأمین سبز عملکرد شرکت را بهبود بخشند. هدف این مطالعه بررسی تأثیر عوامل مؤثر بر نقش تعدیل‌گری تجزیه‌و‌تحلیل کلان داده‌ها در رابطه بین مسئولیت اجتماعی و مدیریت زنجیره تأمین سبز به‌منظور دستیابی به عملکرد است.
روش: پژوهش حاضر ازنظر هدف کاربردی و ازنظر نحوه‌ی گردآوری اطلاعات توصیفی ـ همبستگی است. جامعه آماری متشکل از 426 نفر از مدیران مرتبط با موضوع زنجیره تأمین، زنجیره تأمین سبز، مسئولیت اجتماعی و تجزیه‌وتحلیل کلان داده‌ بنگاه‌های کوچک و متوسط استان‌های گلستان، مازندران و تهران شکل می‌دهند. با توجه به اینکه حداقل حجم نمونه لازم بر اساس جدول مورگان 201 نفر برآورد گردید، پرسشنامه میان 252 نفر از مدیران این بنگاه‌ها به‌صورت تصادفی توزیع و تعداد 213 پرسشنامه تکمیل‌شده برگشتی تحت پوشش تحلیل عاملی تأییدی (CFA) قرار گرفت. برای پاسخ به فرضیات تحقیق از تکنیک مدل‌سازی معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات‌جزیی استفاده شده است. گردآوری داده‌های پژوهش از طریق نظرسنجی به‌وسیله پرسشنامه‌ وانگ و همکاران (2020) برای متغیرهای مسئولیت اجتماعی، مدیریت زنجیره تأمین سبز و عملکرد شرکت، پرسشنامه راووت و همکاران (2020) برای متغیر تجزیه‌وتحلیل کلان داده‌ها به‌صورت الکترونیکی انجام گرفته است.
یافته‌ها: مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، بینش و درک آن‌ها را در پذیرش و اجرای فعالیت‌های متناسب با محیط‌زیست گسترش می‌دهد. از طرفی، قابلیت تجزیه‌وتحلیل کلان داده‌ها، این قابلیت را دارد تا با فراهم آوردن زمینه دستیابی به اطلاعات جامع، تلفیق و استقرار منابع مربوط به تجزیه‌وتحلیل داده‌ها اثر مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها را در جهت سبز شدن تعدیل ‌نماید و از این طریق عملکرد شرکت‌ها نیز بهبود یابد.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد، در بین عوامل کلیدی تجزیه‌و‌تحلیل کلان داده سه عامل شیوه‌های زیست‌محیطی، سازمانی و مالی تأثیری بر تجزیه‌و‌تحلیل کلان داده ندارند، اما شیوه‌های اجتماعی، مدیریت زنجیره تأمین، مدیریت ناب و مدیریت کیفیت جامع تأثیر مثبتی بر آن دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مسئولیت اجتماعی، مدیریت زنجیره تأمین سبز، تجزیه‌و‌تحلیل کلان داده‌ها، عملکرد شرکت،

عنوان انگلیسی The social responsibility role of corporate in accepting green supply chain management with respect to the mediating role of big data analysis
چکیده انگلیسی مقاله Aim & Background: Joint review of green supply chain management and social responsibility results can provide valuable insights for companies in accepting and implementing green supply chain management and help them to improve the company's performance by adopting green supply chain management. The purpose of this study is to investigate the effect of factors affecting the moderating role of big data analysis in the relationship between social responsibility and green supply chain management in order to achieve performance.
Methodology: The present study is applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of information collecting method. The statistical population consists of 426 managers related to the subject of supply chain, green supply chain, social responsibility and big data analysis of small and medium enterprises in Golestan, Mazandaran and Tehran provinces. Given that the minimum sample size required by Morgan's table was 201, the questionnaire was randomly distributed among 252 managers of these firms and 213 completed return questionnaires were covered by confirmatory factor analysis (CFA). To answer the research hypotheses, structural equations modeling technique and partial least squares method have been used. Research data collection has been done by survey using wang et al (2020) questionnaire for social responsibility, green supply chain management, corporate performance variables, ravoot et al (2020) questionnaire for big data analysis variable electronically.
Findings: companies social responsibility expands their insight and understanding in accepting and implementing environmentally appropriate activities. On the other hand, the ability to analyze big data, has the capacity to provide access to comprehensive information, integration and deployment of resources related to data analysis to modify the effect of corporate social responsibility to green, and by this corporate performance Also improve.
Results: The results showed that among the key factors of big data analysis, three factors of environmental, organizational and financial practices have no effect on big data analysis, but social practices, supply chain management, pure management and total quality management have a positive effect on it.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مسئولیت اجتماعی, مدیریت زنجیره تأمین سبز, تجزیه‌و‌تحلیل کلان داده‌ها, عملکرد شرکت

نویسندگان مقاله محمد تقی تقوی فرد |
عضو هیئت علمی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی

امیر محمد خانی |
کارشناسی‌ارشد، مدیریت صنعتی، گرایش کیفیت و بهره‌وری، دانشگاه علامه طباطبایی

ثریا بیرامی |
کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، گرایش کیفیت و بهره وری ، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی


نشانی اینترنتی http://lot.jrl.police.ir/article_98313_22061e2cffda5930956d6f32df419ddf.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات