اندیشه آماد، جلد ۲۱، شماره ۸۱، صفحات ۷۱-۹۴

عنوان فارسی رتبه‌بندی تأمین‌کنندگان ناب با تکنیک ارزیابی نسبت افزودنی (مطالعه موردی: صنعت خودروسازی)
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: در دهه‌های اخیر، ارزیابی و انتخاب بهترین تأمین‌کننده به یکی از مهم‌ترین مسائل شرکت‌ها تبدیل شده است. بدین منظور تکنیک‌های وزن‌دهی و رتبه‌بندی برای حل مسائل گزینش تأمین‌کننده کاربردهای وسیعی یافته‌اند. هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی معیارهای نابی مؤثر در ارزیابی عملکرد تأمین‌کنندگان، وزن‌دهی آن‌ها و رتبه‌بندی تأمین‌کنندگان شرکت سایپا با ترکیب دلفی فازی، سوارا و ارزیابی نسبت افزودنی (آراس) است.
روش: روش پژوهش حاضر بر مبنای هدف، کاربردی و ازنظر جمع‌آوری داده‌ها توصیفی- پیمایشی است. به‌منظور تحقق این اهداف، در ابتدا با مرور جامع ادبیات و پیشینه، معیارهای کلیدی عملکردی استخراج شدند. در مرحله با به‌کارگیری تکنیک دلفی فازی و به دلیل محدودبودن اندازه جامعه و استفاده از نظرات تمامی خبرگان و مدیران شرکت به تعداد 30نفر، اثربخشی این معیارها در شرکت سایپا مورد ارزیابی قرار گرفته و تمامی معیارها تأیید شدند. در ادامه با استفاده از تکنیک وزن‌دهی سوارا و استفاده از نظرات 30 نفر از خبرگان، معیارها مورد ارزیابی قرار گرفته و وزن (اهمیت و اولویت) آن‌ها استخراج شدند.
یافته‌ها: نتیجه نشان داد که معیار دوم یعنی "حذف اتلاف‌ها" با بیشترین وزن به‌عنوان مهم‌ترین معیار نابی و معیارهای چهارم (بازرسی مواد به‌طور مکرر)، اول (همکاری تأمین‌کننده)، سوم (تضمین کیفیت) و پنجم (تأمین مواد مطابق نیاز صنعت) در اولویت‌های بعدی ازنظر اهمیت در ارزیابی عملکردی تأمین‌کنندگان ناب قرار دارند. در پایان با عنایت به حساسیت رتبه‌بندی تأمین‌کنندگان ناب در شرکت مذکور، با استفاده از تکنیک تصمیم‌گیری آراس و بر مبنای وزن استخراجی معیارها، شش تأمین‌کننده شرکت توسط خبرگان مورد ارزیابی قرار گرفتند و رتبه‌بندی نهایی تأمین‌کنندگان ازنظر عملکرد تعیین گردید.
نتیجه‌گیری: بدین ترتیب رویکرد پیشنهادی این پژوهش، به مدیران شرکت در بهبود وضعیت تأمین‌کنندگان ناب و گزینش بهترین تأمین‌کننده در جهت بهره‌وری بیشتر کمک شایانی خواهد نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نابی، تأمین‌کنندگان ناب، رتبه‌بندی، سوارا، آراس، صنعت خودرو،

عنوان انگلیسی Ranking of Pure Suppliers with Additive Ratio Assessment Technique (Case Study: vehicle manufacturing industry)
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: In recent decades, evaluating and selecting the best supplier has become one of the most important issues for companies. For this purpose, weighting and ranking techniques have found wide applications to solve supplier selection problems. The main purpose of this study is to identify the pure effective criteria in evaluating the performance of suppliers, their weighting and ranking of suppliers of Saipa Company with combination of fuzzy Delphi, Swara and evaluation of additive ratio (ARAS).
Method: The method of the present study is applied based on the purpose and descriptive-survey in terms of data collection. In order to achieve these goals, key performance criteria were first extracted by a comprehensive review of the literature and background. In the stage, by using the fuzzy Delphi technique and due to the limited size of the community and using the opinions of all experts and managers of the company with population of 30, the effectiveness of these criteria in Saipa Company was evaluated and all criteria were approved. Then, using Swara weighting technique and using the opinions of 30 elite people, the criteria were evaluated and their weight (importance and priority) were extracted.
Results: The result showed that the second criterion "elimination of waste" with the highest weight as the most important pure criterion, and the fourth criterion (repeated inspection of materials), the first (supplier cooperation), the third (quality assurance) and the fifth (supply of materials according to industry requirement) are the next priorities in terms of importance in evaluating the performance of pure suppliers. Finally, considering the sensitivity of the ranking of pure suppliers in the company, using Aras decision-making technique and based on the weight of extracted criteria, six suppliers of the company were evaluated by experts and the final ranking of suppliers in terms of performance was determined.
Conclusion: Thus, the proposed approach of this study will help company managers in improving the status of pure suppliers and selecting the best supplier for greater productivity.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله نابی, تأمین‌کنندگان ناب, رتبه‌بندی, سوارا, آراس, صنعت خودرو

نویسندگان مقاله مهدی اجلی |
استادیار گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بوعلی‌سینا، همدان، ایران

بابک زینتی |
دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، واحد رشت دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران

نیما صابری فرد |
دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، واحد رشت دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران


نشانی اینترنتی http://lot.jrl.police.ir/article_98516_d43a29a54077526eb60adba004333131.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات