اندیشه آماد، جلد ۲۱، شماره ۸۳، صفحات ۱۹۵-۲۳۵

عنوان فارسی طراحی مدل تاب‌آوری زنجیره تأمین با تأکید بر نوآوری باز در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: امروزه با پیچیده شدن زنجیره‌های تأمین با وجود سطح بالایی از عدم اطمینان ناشی از اختلالات، رفتارهای آشفته، چالش‌ها و تهدیدات، مدیریت آن به یک وظیفه چالش‌برانگیز تبدیل‌شده است. هدف از انجام پژوهش حاضر طراحی مدل تاب‌آوری زنجیره تأمین با تأکید بر نوآوری باز در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی است.
روش: این تحقیق بر اساس ماهیت و روش، پژوهش حاضر ازنظر هدف یک تحقیق کاربردی و توسعه‌ای و ازنظر ماهیت توصیفی و همبستگی با رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) انجام شد. جامعه آماری شامل کارکنان و مدیران سازمان صنعت و معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی تقریباً حدود 285 نفر گزارش شد، حجم نمونه آماری بر اساس جدول مورگان و فرمول کوکران 162 نفر است. به کمک متخصصان صاحب‌نظران، اعتبار محتوایی ابزار با روش کمی و بر اساس نظرات اعلام‌شده، شاخص روایی محتوایی و نسبت روایی محتوایی محاسبه گردید. پایایی با دو شیوه همسانی درونی (آلفای کرونباخ) و آزمون-آزمون مجدد، با محاسبه ضریب همبستگی درون طبقه‌ای بررسی شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش تحلیل عاملی تأییدی به روش نمونه­گیری در دسترس با اس پی اس اس و لیزرل انجام شد.
یافته‌ها: نتایج تحلیل نشان داد که عامل‌های تاب‌آوری زنجیره تأمین با تأکید بر نوآوری باز عبارت بودند از: 71 شاخص و 10 مؤلفه (چابکی، فرهنگ مدیریت مخاطرات، مشارکت داخلی ‌و‌ خارجی، فناوری، افزونگی، ساختار سازمانی، همکاری راهبردی تأمین‌کنندگان، کیفیت‌ و ‌سطح اشتراک‌گذاری اطلاعات، انعطاف‌پذیری، نوآوری باز).
نتایج: اولویت عامل‌های تاب‌آوری زنجیره تأمین با تأکید بر نوآوری بازنشان داد که متغیر چابکی با مقدار آمارۀ میانگین وزنی 34/6 در رتبه اول و متغیر نوآوری باز با مقدار آمارۀ میانگین وزنی 41/4 در رتبه دهم قرار دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تاب‌آوری، زنجیره تأمین، نوآوری باز،

عنوان انگلیسی Designing a supply chain resilience model with emphasis on open innovation in the Industry, Mining and Trade Organization of East Azerbaijan Province
چکیده انگلیسی مقاله Background and Purpose: Today, with the complexity of supply chains, despite the high level of uncertainty caused by disruptions, disordered behaviors, challenges and threats, its management has become a challenging task. The purpose of this study is to design a supply chain resilience model with emphasis on open innovation in the Industry, Mining and Trade Organization of East Azerbaijan Province.
Method: Based on the nature and method, the present study was conducted in terms of the purpose of an applied and developmental research and in terms of descriptive nature and correlation with a mixed approach (qualitative and quantitative). The statistical population including employees and managers of the Industry, Mining and Trade Organization of East Azerbaijan Province was approximately 285 people, the statistical sample size based on Morgan table and Cochran's formula is 162 people. with the help of experts, the content validity of the tool was calculated quantitatively and based on the announced opinions, the content validity index (CVI) and the content validity ratio (CVR) were calculated. Reliability was assessed by two methods of internal consistency (Cronbach's alpha) and test-retest, by calculating the interclass correlation coefficient (ICC). Data analysis was performed using confirmatory factor analysis by available sampling method with SPSS-22 and Lisrel 8.8.
Findings: The results of the analysis showed that supply chain resilience factors with emphasis on open innovation were: 71 indicators and 10 components (agility, risk management culture, internal and external participation, technology, redundancy, organizational structure, strategic supplier cooperation, quality and Level of information sharing, flexibility, open innovation).
Results: The results of the priority of supply chain resilience factors with emphasis on open innovation showed that the agility variable with a weighted average of 6.34 is in the first place and the open innovation variable with a weighted average of 4.41 is in the tenth place.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تاب‌آوری, زنجیره تأمین, نوآوری باز

نویسندگان مقاله راضیه روح پرور |
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، موسسه آموزش عالی اسوه، تبریز، ایران

علی‌اکبر پیوسته |
استادیارگروه مدیریت، موسسه آموزش عالی اسوه، تبریز، ایران

علی قربانی |
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://lot.jrl.police.ir/article_98848_fba896103de60c2598b6ea92d9fd273c.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات